NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-05
Skrivet av: Mikael Persson skrivet 2000-06-09, 02:22
Jag vill uttrycka mig lite försiktigare: Vi vet från SKÖTEBREVET 1643 att Eriksson bodde i Slähult. Vi vet inte exakt när, så vi kan inte med absolut säkerhet koppla honom till någon av förekomsterna av Erik eller Eriksson i de olika skattelängderna, även om det verkar HÖGST troligt. Om vi godtar åldersuppgiften för Per Nilsson Eriksson så kan vi veta att han och hustrun bodde i Slähult efter 1585 och senast 1643.
Jag har inte kollat just nu, men jag har för mig att jag har sett honom kallas Nils Nilsson Eriksson av någon, men det kan vi inte heller veta. Vidare är jag inte heller så förtjust i Nils Nilsson Eriksson Rafn, eftersom det antyder att det redan är tillräckligt bevisat att det var NNR som omnämndes i skötebrevet. Fast det kanske bara är jag som är envis och inte vill inse fakta ...
Just Rafn intresserar och stör mig, men jag måste nog i rättvisans namn bekänna att jag säkert har godtagit andra härledningar med mindre bevisning. Jag tror inte att jag helt kan förklara varför jag inte (ännu?) är beredd att godta kopplingen som Lundberg har framfört.
 
Hälsningar, Mikael