NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-22
Skrivet av: Anne-Lee Wilson skrivet 2007-01-25, 18:58
Hej!
 
Jag letar efter föräldrar och eventuella syskon till Hedvig Elisabeth Laurentia Bredberg:
*******************************************
Hedvig Elisabeth Laurentia Bredberg.
F. 29 Nov ????,S:t Petri Församling, Malmö
 
Hon gifte sig 1 Nov 1868 i S:t Petri Församling, Malmö med:
 
Per Andersson, Urmakare
F.28 Aug 1844,Veberöd(Står även Rönås), Malmöhus Län
 
Alla deras 7 barn var födda i Södra Åsums socken.
Jag har inga uppfifter om vad som hände alla barnen.
 
Biografi: Per Andersson,urmakaren, är till namnet ganska känd i Sjöbo, och hör till Sjöbos 1800-tals historia. Det finns väl inte direkt något skrivet om honom, men brukar omnämnas i lokala skrifter och artiklar om Sjöbo, särskilt när platsen där han bodde skall beskrivas. ADDAS HÖRNA då visste alla var det var. Enligt Sven Klangs bok om Sjöbo köpte Urmakaren P.N.Andersson 1865 huset på hörnet Gamla Torg/Västergatan och drev sitt urmakeri där samtidigt som hustrun hade manufakturaffär och sålde tyger och hattar. I huset inrättades också Sjöbos första apotek, detta varade dock bara ett år, sedan flyttade man apoteket till nya lokaler på Norregatan, där man fanns kvar i 100 år på samma ställe. Manufakturaffären drevs vidare av dottern Anna,Adda, och fanns forfarande kvar när huset revs i början på 60-talet under namnet P.N Anderssons Eftr. Mode & Manufaktur. Affären finns än idag, men på andra sidan gatan och under nytt namn.
 
Efternamnet kan även ha varit Yberg tidigare.
En av sönerna till detta par antar efternamnet Dunér.
**********************************************
Tacksam för all information jag kan få!
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson
Florida,USA