NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-08
Skrivet av: Karen Waage skrivet 2003-05-04, 15:52
Fam. Emil Ditlevsen og hustru Kirstine Ingurline Wichmann, kom fra Danmark til Malmø ca. 1891. Immigrasjonsprotokoller og kirkebok for Malmø St. Pauli, hjelp til oppslag?
 
Hei! Jeg har fått opplyst at min oldefar, Emil Ditlevsen, var født i København den 28.8.1869. Han skal ha vært 21 år gammel da han flyttet fra København til Malmø, for å arbeide som fabriksmestare på en fabrikk der. Flyttingen fant altså sted ca. 1891. Jeg vet ikke om han var gift med Kirstine Ingurline Wichmann på dette tidspunktet, hun ble født den 2.2.1868 i Stubbekøbing, Maribo, Danmark, eller om de har giftet seg i Malmø. Emil og Kirstine fikk 3 barn mens de bodde i Malmø, to av dem har jeg funnet som døpt i St. Pauli Menighet: Stella Pauline Antonia Ditlevsen, født eller døpt 
1895-05-20 og Wanda Elisabeth Ditlevsen, født eller døpt 1893-03-05, også St. Pauli. Familiens ort var Clara N. XI/285.. Jeg ber om hjelp til følgende:
 
1) Oppslag i kirkeboken vedr. barnet Paula Emilie Ditlevsen, født i Malmø, antagelig St. Pauli: 1898-07-12. Paula var min farmor, og jeg ønsker å vite dåpsdato, faddere og evt. andre opplysninger som fremgår.
 
2) Oppslag i immigrantprotokollene for Malmø: Immigranter ca. 1891. Jeg ønsker å vite om Emil Ditlevsen kom sammen med sin hustru til Malmø fra Danmark, eller om han kom alene/ensam. Hvor i Danmark kom han/de fra, sogn/socken eller lignende, samt det eksakte tidspunktet for immigrasjonen?
 
Familien flyttet fra Malmø til Bergen/Norge i 1901. Til gjengjeld kan jeg tilby oppslag på Statsarkivet i Bergen, de har bl.a. opplysninger/uppgifter som kirkebøker, skifteprotokoller, bygdebøker o.l. for Hordaland fylke (len), der Bergen ligger, og for Sogn og Fjordane fylke (len). På forhånd takk for hjelpen! PS. Det er første gang jeg anvender Anbytarforum, og jeg håper at jeg har gjort det på rett måte/sett!
 
Med vennlig hilsen
Karen Waage, Bergen/Norge