NULL Skriv ut sidan - Lunds stadsförsamling

Anbytarforum

Titel: Lunds stadsförsamling
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2016-03-07, 15:16
Hej Thomas!
 
När jag undersöker professor Rabbén kan jag inte hitta en enda betjänt skriven i hans hushåll i Lunds husförhörslängder 1847-1862. Dock finns det en betjänt i trakten som kan vara intressant i sammanhanget, nämligen August Rudolf Sjöberg (född 1834 29/7 i Svedala, död ogift 1907 15/5 i Arbetshuset i Ystad) som jag försökt följa. Han har dock ingen anmärkning om puckelrygg i de husförhörslängder jag lyckats hitta honom, men jag vill minnas att sådana anteckningar endast gjordes om det påverkade arbetsförmågan - och uppenbarligen kunde ju denne August Rudolf Sjöberg försörja sig själv utan problem.
 
Han blir tidigt föräldralös och sägs flytta från Tittenté by i Svedala till sid. 162 år 1848, men där hittar jag honom inte i Svedalas husförhörslängd varken 1844-1848 eller 1848-1857. När jag följer honom bakåt är han betjänt hos änkefru Gyllenkrok på Björnstorps säteri i Gödelöv, dit han inflyttat från Ljungaskog i Gråmanstorps socken. Därifrån sägs han ha inflyttat från Östra Ljungby 1876, men eftersom jag inte hittar honom utflyttad från varken Östra Ljungby eller dess annexförsamling Källna samma år blir det en lucka i hans liv 1848-1876.
 
Jag ser att professorn dog på Dybeck i Östra Vemmenhög 1865 8/9, dödsfallet antecknat i både denna församlings och Lunds stadsförsamlings dödböcker. Det finns dock ingen sidhänvisning till någon husförhörslängd i någon av dessa församlingar. Kan denne Sjöberg ha varit betjänt hos professorn på Dybeck? Är det känt om han avled under en kort vistelse där, eller faktiskt bodde där inofficiellt?  
 
Jag försökte mig även på att hitta professorns bouppteckning (kanske betjäntens utestående lön omnämns där?), men bland Lunds rådhusrätts och magistrats bouppteckningar fanns den inte och registret över Lunds universitets bouppteckningar täcker bara perioden 1668-1852.  
 
Mvh Markus