NULL Skriv ut sidan - Knislinge

Anbytarforum

Titel: Knislinge
Skrivet av: Therese Oleskog skrivet 2013-10-31, 20:47
Hej!
Jag håller på och forskar om mitt föräldrarhem och är lite nyfiken på om någon vet något om de som bott där, hur gammalt huset är mm. De ägare jag känner till är  
1892-1912 Nils och Anna Hallström
1912-1934 Axel och Cecilia Hansson (Axel dog 1921)
(1934)1937-1944 Hilma och Hilding Eriksson. Hilma var (hemma)dotter till Axel och Cecilia och bodde kvar där när Cecilia dog. Hilding flyttade dit 1937.
1944-någon gång mellan 1975 och 1980, Albin Österlind
1983- mina föräldrar Lena och Gert-Åke Englund
 
Huset fick 1931 beteckningen Knislinge 12:5 då det styckades av från Knislinge 12:1.I ännu äldre hfl (ca 1890)har det istället tillhört Knislinge 15.  Huset finns omnämnt i en av hembygdsföreningens årsboksartiklar från 1967 och kallas där Backaskräddaren. Med det som utgångspunkt har jag letat mig bakåt i hfl och hittat torparen Anders Larsson som flyttat därifrån (Knislinge nr 12, vilket inkluderar flera hus/torp)innan torparen Nils Hallström flyttar dit. Anders Larsson står i tidigare hfl som skräddare, vilket gör att jag antar att det kan varit han som bott där innan Hallström. Enligt hfl ska Anders Larsson flyttat dit från Hjärsås 1847, men eftersom Knislinges kyrkoböcker innan 1861 har brunnit upp hoppas jag nu att någon kan hjälpa mig med mer information om husets tidigare ägare.
 
Så vet ni något om skräddare Anders Larsson, f  i Önnestad 1824-03-28 eller andra som bott där innan honom är jag väldigt tacksam. Vet ni något om de andra ägarna är det också intressant, dock ej födelseuppgifter eller när de dött, det har jag redan tillgång till.
 
Med vänlig hälsning Therese Oleskog