NULL Skriv ut sidan - Ignaberga

Anbytarforum

Titel: Ignaberga
Skrivet av: Anna Haak skrivet 2012-04-11, 23:05
Hej Lennart!
Inte en siffra rätt ....eller?
Jag har mina uppgifter från Ignaberga C 1:2 1711 - 1761 sid 68 ADOnline bild 74:
1755 trolovades sockenskräddaren Torkel Mickelsson av Vedhyggehus med pigan Anna Grelsdotter där sammastädes.
Löftesmän voro ryttaren Sven Törneroth av Vedhyggehus Nils Nilsson av Tomarp samt Troed Åhrdals hustru Elna Persdotter av Ignabergahus.
Vigdes 6 juli [1755] 6:e söndagen efter Trefaldighet.
(Jag har inte läst om kyrkboken utan skrivit av min tidigare anteckning.)  
 
Av Grels Svensson Bruns och Hanna Nilsdotters (omkring) 8 barn blev bara Sven och Anna vuxna. Jag tänkte mig att Sven Törneroth följde sin far och blev ryttare; Sven Törneroth var en av löftesmännen för Anna Grelsdotter då hon gifte sig och syskonen var faddrar på alla respektive barns dop.
 
Mitt egentliga mål är att finna föräldrarna till Grels Svensson Brun vilket varit svårt. Därför gjorde jag  detta försök att gå bakvägen med sonens soldatnamn Törneroth.
Enligt dig är Sven Törneroth och Anna Grelsdotter  alltså inte syskon utan ställer upp för varandra ändå i olika kyrkbokssammanhang som goda grannar.
(Anna Grelsdotters barn lägger till sin morfars namn Brun och deras barn i sin tur gör det till  Bruno. Vilket är min makes farmors namn. Så hamnade jag i det här problemet.  Anna är jag säker på och Sven får jag kanske överge även om det är svårt.)
Mvh  Anna