NULL Skriv ut sidan - Ignaberga

Anbytarforum

Titel: Ignaberga
Skrivet av: Anna Haak skrivet 2012-04-10, 20:40
Hej! Sven Törneroth 17211028 - 17980226  född och död i Ignaberga antagen som ryttare i Sandby kompani, Norra Skånska Kavalleriregementet 1745 för Vedhygget.  
Hans far var Grels Svensson Brun 1681 - 1741 antagen som ryttare i samma kompani 1709 - 1740 för Gulastorp. Född i Sandsjö socken i Småland och död i Ignaberga socken.
Att Sven Törneroth är son till Grels Brun styrks av att Grels dotter, Anna Grelsdotter, och Sven Törneroth återkommer i kyrkböckerna som faddrar till varandras barn och Sven Törneroth är löftesman då Anna Grelsdotter gifter sig.  
 
I båda ryttarnas uppgifter i rullorna stämmer inte kyrkböckerna födelseår och anteckningarna i rullorna men vad jag förstår var det inte ovanligt att man med avsikt eller genom missförstånd ändrade ålder och födelseår.  
 
Jag har många uppgifter om båda personernas familjer om någon är intresserad men jag skulle vilja veta mer om Sven Grelsson Bruns föräldrar i Sandsjö (Norra Sandsjö eller Södra Sandsjö) i Småland och vill pröva om någon nappar på namnet Törneroth och har kommit längre bakåt i tiden än jag.
Mvh  Anna Haak