NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-01
Skrivet av: Siv Liljeqvist skrivet 2004-06-10, 21:24
Svar till Anders Larsson ang. Bengt Andersson från Aggarp nr1.
Hej Anders.  
Kanske söker Du fortfarande svar fast Din förfrågan är flera år gammal. Under slutet av 1970- och hela 1980-talet dokumenterades Aggarp av den s.k. Aggarpskursen. Från den förmedlar jag här nedan några uppgifter.  
 
Bengt Andersson och Gunnil Jönsdotter fick flera barn och några av dem dog som små. Förutom den omnämnde sonen Jöns hade de sonen Johan f.1708. Johan gifte sig med Bengta Tuasdotter f. 1701 eller 1702 (min ana). De övertog stället i Aggarp. 1729 dog Johan bara 21 år gammal. I slutet av året föddes en son som döptes till  Johan. Han blev bara 7 dagar gammal. 1730 gifte änkan Bengta Tuasdotter om sig med Sven Persson. Gunnil Jönsdotter dog 1728. För många år sedan läste jag hennes bouppteckning men minns inte så mycket från den. Gunnil hade i alla fall haft en röd kjortel. Vet ej när Bengt Andersson dog. Han levde 1729.  
Lantmätaren Z Almgren upprättade år 1705 en karta med beskrivning över Aggarps by. Materialet finns på lantmäterikontoret i Kristianstad.
 
Under slutet av 1600-talet inträffade ett par dramatiska händelser med anknytning till Aggarp nr1. Vid tiden för snapphanekriget på 1670-talet beboddes hela hemmanet av en man som hette Börge Månsson. Han var dansksinnad och blev tvungen att rymma fältet med sin familj. I Västra Göinge härad och Domsaga, s.210,213 av Ivar Johansson antyds att han och några i hans familj sannolikt stupade i samband med krigsoperationerna. Efter Börge Månsson beboddes Aggarp nr1 av två bönder.  
 
1689 inträffade en gårdbrand som ödelade de båda fastigheterna som hörde till Aggarp nr1. Vid sommartinget 1689 begärdes brandstod till hemmanets uppkomst. I begäran finns uppgifter om husens storlek samt om vad som för övrigt gått förlorat. Det ger en god bild av hur de bodde.  
Kanske kan någon ha glädje av dessa uppgifter.  
Bästa hälsningar  
Siv