NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-11-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-11-29
Skrivet av: Heinz Maikisch skrivet 2012-06-13, 17:04
Kära Helsingborgskännare,
Min morfars fader hette Jöns Petter Nilsson,f 10/11 1841 av og piga Anna Helena Svensdotter från Båstad. Hon lämnade honom i Hbg och begav sig lite norrut och fortsatte som piga. Vem som tog hand om Jöns Petter har jag inte kunnat få fram. Han finns på kyrkblad Hfl A1:37( 1842-1847) sid 299. Ensam och litet Fosterbarn. Han är dessutom överstruken. Jag har följt personernna här på samma sida, men ingen Jöns Petter vidare. Nästa gång jag träffar på honom finns han i Ausås som dräng. Han lämnade Hbg 1855. Han finns inte i utflytt-anteckningarna. Vem uppfostrade honom? Vem var han hos när han gick i skolan? Varför Nilsson? Jo det fanns en intressant postiljon vid namn Nils Persson i huset där Anna Helena bodde. Denne Nils Persson begärde en dopattest på Jöns Petter till Ausås i och för nattvardsgång. Intressant! Jag har följt upp postiljonen och hans familj- utan resultat.
Finns det arkiverat material över skolbarn? Han bör ju ha gått i skolan runt 1850. Jag har kontaktat arkiven både i Hbg och Lund. De kan inte hjälpa mig. Jag har läst VARJE sida i Hfl både Hbg stad och landsförsaml för berörda årtal. Flera ggr! Nu är mitt sista hopp att någon av Er skall kunna ge mig en ledtråd. Skolmuseét i Hbg visste inte.
Jöns Petter hade senare kontakt med kommmande son till Anna Helena. De såg sig som bröder. Men Jöns Peter var aldrig skriven hos Anna Helenas familj.
 Mvh  Inger M