NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-02-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-02-16
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2012-01-19, 11:57
Hej Arne!
 
Det var en mystisk dam. I den husförhörslängd du nämner är hon ju struken utan minsta förklaring (varken dödsdatum eller utflyttningsdatum nämns), och allra längst till vänster tycker jag mig kunna uttyda ej normal - antagligen en variant av det half-idiot som står någon rad ovanför.
 
Som du säger finns hon inte med i folkräkningen 1900 (som officiellt hölls den 31 december 1900, om jag inte minns fel), varpå man alltså kan dra slutsatsen att hon dött före sistnämnda datum. Jag har därför sökt i SCB-utdragen över avlidna i Gråmanstorp för åren 1896 till och med 1900, men där finns Cecilia inte antecknad som avliden. Antagligen har hon väl då inofficiellt lämnat socknen, utan prästbetyg, någon gång mellan 1896-1900 och avlidit på annan ort utan att prästen där har vetat vart han skulle skicka dödsattesten (alltså till Gråmanstorp, där hon ju fortfarande var officiellt skriven).
 
Jag skulle kunna tänka mig att hon har vistats hos något av sina eventuella barn och avlidit där, hade hon några barn och vart bodde de?
 
Mvh, Markus