NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-05-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-05-20
Skrivet av: Lars Ihd skrivet 2008-05-19, 12:03
Jag söker uppgifter om Anders Nilsson som uppges vara född 1732 (var han är född är inte känt) och som under tiden 1765 till sin död i mars 1809 enligt mantalslängder och husförhör bodde på Kolshult nr 50 i Tving socken, Blekinge.
 
Vad jag vet är att han den 21 juni 1765 - vid en ålder av 33 år - gifter sig i Tving med Lisbeth Pehrsdotter (möjligen Karlsdotter). Hustrun Lisbeth uppges vara född 1739 och död i maj 1795. Anders anges vara bonde.
Under år 1767 föds enligt senare husförhörslängder Anders och Lisbeths första barn, dottern Sigrid. Hennes födelse finns dock inte upptagen i Tvings föddebok för det året.  
I december 1770 föds makarnas andra barn, sonen Håkan (min anfader) som döps den 9 december.  
 
I februari 1774 föds tvillingarna Ingre (eller möjligen Inge) och Ingeborg. Ingre dör dock i en okänd barnsjukdom efter 8 timmar. Men Ingeborg eller Ingrid som hon kommer att kallas överlever.
 
Anders och Lisbeths andra son får namnet Sven och uppges vara född 1777. Inte heller beträffande honom finns födelseuppgifter, åtminstone inte där Anders Nilsson upptas som fader.
Elin är yngst och hon föds 1781.
Yngste sonen Sven tycks vid en ålder av endast 15 år ta över gården eftersom han i husförhörslängderna för år 1792 skrivs som bonde. Sven bor så vitt vi följt honom kvar på gården.
 
Främst söker vi uppgifter om Anders och också hans fru Lisbeths ursprung. Främst var de är födda och vilka deras föräldrar och släktingar är.
 
Mvh Lars Ihd