NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-07
Skrivet av: Birte Boström skrivet 2003-02-24, 21:06
Nej Magnus. Nils Clemetsson har ingen son i Bollerup, men väl en son Clemet Nilsson i Spjutstorp.
 
Jag vill göra dig uppmärksam på, att det finns en Ingvar Larsson, som trolovas i St.Köpinge d.20 okt. 1728 med pigan Karna Månsdotter. Det bör vara de som återfinns på nr.33 St.Köpinge i Mtl. år 1733 (ej där i Mtl. 1742)
Blanda alltså inte ihop dem med Lars Ingvarsson i L. Köpinge, som trolovas d.15 okt. 1727 med Kirstina Mårtensdotter i St. Köpinge, vilkas trolovningsmän var: Truls Ingvarsson, Måns Persson, Jöns Andersson och Rasmus Mårtensson.
 
Enligt bouppteckning i Herrestad häradsrätt 1764 d.14 dec. efter åbon Lasse Larsson på nr.1 L. Köpinge, så efterlämnade han änkan Hanna Larsdotter och en son Lars 1 1/2 år gammal. På sonens vägnar var närvarande dess faderbroder Ingvar Larsson i L. Köpinge ( på nr.9 enl. Mtl. och AI.1), samt mostermännen nämndeman Nils Olsson i Bussjö och bonden Per Eriksson i L. Köpinge.
Änkan Hanna Larsdotter blev förresten omgift med Anders Jönsson från nr.28 St. Köpinge, se AI:1, son till Jöns Andersson Gagge.
 
Jag har för länge sedan slutat förundra mig över dessa ständiga ingiften. Många gånger har jag varit tveksam, men alltid blivit överbevisad.
 
Birte