NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-23
Skrivet av: Birte Boström skrivet 2003-02-20, 20:52
Godkväll, eller kanske blir det godmorgon innan ni ser det här.
Innan jag fortsätter med Ingvars barn, så vill jag delge er två uppgifter.
Den ena handlar om Rasmus Ingvarssons son Lasse Rasmusson och rådman Carl Donner i Ystad, som är inblandade i ett mål gällande landköp, som den tiden var förbjudet. Saken behandlas i Herrestad häradsrätt 1696 d. 10 juni ( ren. domb.)Carl Donner tillstår att han några tunnor korn av nämndeman Lasse Rasmusson i Bromma köpt haver och
Lasse Rasmusson berättar, att han fått bud ifrån sitt syskonbarn (kusin), borgaren Mårten Jönsson Hedeskog, att Donner skulle handla något korn. Donner har därefter varit i Bromma hos Lasse och besett kornet. Lasse hade sedan kört 14 tunnor korn till Donner i Ystad.
 
Den andra uppgiften gäller Rasmus Ingvarssons sonson nämndeman Måns Ingvarsson I Bromma, som år 1739 d.21 juni och 16 nov, samt 1740 d.6 mars i Herrestad häradsrätt, tvistar med Collega Scholae i Ystad Hr. Wibiörn Svenonius om nr.2 i Bromma, vars landgille är anslaget som lön åt Rektorn. Det gäller husbyggnad på nr.2, med mera.
Inkallad som vittne är f.d nämndemannen Ingvar Jönsson från Hedeskoga, 81 år gammal, som berättar, att ingen byggnad funnits på nr.2, då hans farbroder Rasmus Ingvarsson, som var Måns Ingvarssons farfar, innehade hemmanet.  
 
Elna Ingvarsdotter , död mellan 1701 - 1702 i Bussjö, Bromma sn. Var g.m 1:a Truls Jönsson, 2;a med Mårten Andersson Gagge och 3:die med nämndeman Torsten Andersson. De brukar nr.22 och 7 i Bussjö.
Barn med Truls Jönsson: Jöns, f. ca 1650, Ingvar f. ca. 1658, Harald, f ca 1664 , Karna, Metta, samt ytterligare tre döttrar okända till namnet.
Jag tror att källor för detta finns både här ovan och under St. Köpinge.
 
Per(Peder) Ingvarsson, nämndeman i Ingelstad häradsrätt, f. ca. 1620, känd i Sälshög, Tryde socken från år 1651, brukar först ett kyrkohemman därstädes ( Mtl. och jordb.), men köper sedan en gård i Sälshög. År 1688 d. 23 maj inleds en tvist i Ingelstad häradsrättt med släktingar till den som sålde gården, vilka åberopar bördsrätt. Processen pågår över många år. 1691 fråndömdes han gården, men avgick slutligen med seger år 1699. Han hade då flyttat till Everöd, Tryde socken, där han dog år 1700. Gården synes ha ärvts av dottern Metta, som var gift med nämndeman Nils Clemetsson i Spjutstorp, vilken genast sålde den.
Jag har ännu inte gått igenom alla mina anteckningar om Per Ingvarsson och ber därför att få återkomma även här.
 
Jens/Jöns Ingvarsson i Hedeskoga.
Här tycker jag Peter skall skriva vad han vet, så får jag se om jag har något nytt att komma med.
 
Hälsningar
Birte