NULL Skriv ut sidan - Borrby

Anbytarforum

Titel: Borrby
Skrivet av: Cecilia Gylstorff skrivet 2014-05-25, 20:21
Det finns fortfarande en del frågetecken omkring Ola och Mätta som jag försöker räta ut. Några pga att  Kyrkoböckerna/Domböcker i både Löderup och Borrby har luckor från 1800-1813, som är de viktiga åren, men andra säkert mer pga okunskap.
 
   .   Det finns en Ola Hagberg i Skånska Dragonregementet Borrby kompani/Borrby no 5&6 - Skånska dragonregementet 962 (1802-1802) bild 1860 - Arkiv Digital - åldern stämmer men han står som gift och jag har inte hittat belägg för att min Ola varit gift innan han gifter sig med Mätta Håkansdotter 1812 (två år efter hennes 3. barn föds) i Borrby. Är det den samma Ola?
   .   HFL har olika upplysningar om när han kommer till Borrby församling 1801 eller 1811 och som kanske kan styrka ovanstående?
   ⁃   Hittar en födelseattest från Löderup församling 1811 i Borrby HII:3 (1811-1819) Bild 70 - Arkiv Digital från dec 1811
   ⁃   Pga saknad i Kyrkböckerna för denna tid kan jag inte hitta soldaterna i HFL
   .   Mätta föder utan tvekan (enl födelseattesterna!) 3 oäkta barn, men ingen av dessa står som oäkta i senare Kyrkböcker/HFL. I hennes bouppteckning nämns de som Olas barn. Intressant är att vid det första barnet förs oäkta först till efteråt och vid det tredje används det pejorativa epitetet lägrade qvinspersonen. Är det olika präster eller blir det allvarligare med antalet brott
   .   Står som Olof Hagberg resp Olof Hag i mönsterrullorna men skriver sig Ola Hag i Mättas bouppteckning
   .   Vid giftermålet september 1812 lyser det 3 gånger på en gång pga uppbrottsorder 24. september - tolkar det som att han ska i tjänst den 24 september och att det därför är bråttom (Elna föds i november 1813)
   .   Norra Skånska Infanteriet var med i Napoleonskriget 1813 och kriget i Norge 1814, men har ännu inte verifierat om bataljon 2/Löderup kompani var med i något av krigen - deras nästa barn föds först 1817!
 
Hoppas någon kan hjälpa!
 
mvh
Cecilia