NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-12-10
Skrivet av: Carl Gustav Hallqvist skrivet 2010-11-06, 08:15
Jag söker uppgifter om olika gårdar som är förknippade med min familj. Min farfar, Axel Paul Hallqvist, född 29 april 1874 på torpstället Lindalen under Kronoegendomen Lindhult i Viby socken? Sedan nämner han följande i sina levnadsanteckningar. Familjen befann sig i närheten av Laggartorp och Östansjö. Han har rört sig kring Bredslätt, Vångerud och Lindhult. Därifrån till Karintorp vidare till Åsbro. Han hade en moster i Lindhult och två morbröder som arrenderade Dunsjö. Modern hette Johanna Jansson (född på Dunsjö) gift med Handlaren Anders Erik Hallqvist sedermera bofast på Granelunds handel i Hardemo. Modern hade en kusin som var gift med masmästare Flink i Rönneshyttan tillhörande Skyllbergs bruk.
Jag besökte i mycket unga år tillsammans med min farfar och far Lindhult och Bredslätt (då en ridskola) och så fortsatte vi vägen genom skogen bakom Bredhult upp mot vad som kan ha varit Karintorp. Där i skogen på ett litet torp sa farfar att han var född, eller bodde de första 6 åren.
De bodde också hos svärföräldrarna i Dunsjö i väntan på ett bra handelsläge. Båda föräldrarna handlade under tiden med böndernas livsmedel och sålde det vidare till tågresenärer som stannade i Östansjö och Hallsberg. Man sålde dessa varor även till Hökare  i Stockholm. Nu var frågan om någon vet mer om de gårdsnamn jag nämnt här och vilka som kan ha bebott dem runt 1970-1880.
Tacksam! Carl-Gustav Hallqvist