NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-09-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-09-18
Skrivet av: Ulf Persson skrivet 1999-07-13, 22:47
Kvistbro församling har medeltida ursprung, så även delar av den kyrka som står där idag (min egen konfirmationskyrka liksom min fars, farfars etc). Husförhörslängderna har i stor utsträckning gallrats ut i Sverige för perioden före 1800, så uppenbarligen även i Kvistbro. Födelse- och dödböcker går med vissa luckor tillbaka till slutet av 1600-talet (liksom i allmänhet gäller i Sverige). Även vigselböckerna går långt tillbaka.
 
Kvistbro har fått släppa till områden till Nysund då denna församling bildades långt tillbaka. Svartå har dock hela tiden legat inom Kvistbro församling. Björkhyttan är den gamla bergsmanshyttan i Svartå belägen vid sjön Björken (Lillbjörken?). Namnet lever ännu i hyttlängden för 1845, vilket kan konstateras i slutet av volym C:7 (födelse-, död- och vigselbok) för Kvistbro. Volymen kan beställas från SVAR.
 
En komplikation som jag själv råkat ut för är att Kvistbro församling delvis låg under Lekebergslagens, delvis under Edsbergs häradsrätt. Fördelningen var den att bergslagen låg under Lekebergslagens medan landslagen (jordbruksområdet) låg under Edsbergs häradsrätt. Gränsdragningen får göras fastighetsvis men kan hämtas ur mantalslängder eller jordeböcker, vilka finns bevarade långt tillbaka.