NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-09-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-09-18
Skrivet av: Stefan Björn skrivet 1999-07-05, 13:00
Mari-Anne Roslund & S Lundin!
 
Nu först har jag upptäckt att det kommit igång lite diskussioner kring personer och orter i Kvistbro socken.  
 
Mari-Anne Roslund!
 
Du har en del funderingar kring Svartå bruk och Kvistbro socken. Jag vet inte om jag har de svar du letar efter, men något känner jag till trakten eftersom jag föddes i Svartå bruk i mitten av 50-talet.
 
Kvistbro har varit en egen socken sedan 1651 (enligt SVAR) och har haft en egen kyrkobokföring. Varför det saknas husförhörsböcker före 1800 är mig obekant, men jag tror, som sagt, att de just saknas. De ingår nog inte någon annan stans. T ex så finns ju födelsebok från 1683. I modern tid har däremot Svartå-området överförts från Kvistbro till Nysund socken.
 
Svartå bruk har sedan starten i mitten av 1600-talet haft tillgångar i både Nysund och Kvistbro socknar (ja, även lite i Skagershult socken). Företagets räkenskaper finns till mycket stor del kvar och där kan man hitta uppgifter som saknas i husförhörslängderna. Jag har forskat en del bland mina egna förfäder i området, men även smederna vid bruket. Är det något speciellt du letar efter, så kom igen med nya frågor.
 
S Lundin!
 
Bland mina förfäder vid Svartå bruk har jag ganska gott om personer med efternnamnet Berg. Du kan väl ge mig lite mer information om vilka Bergar du söker, under vilket tid och var de eventuellt bodde, så ska jag kolla i det material jag har.
 
Stefan Björn, Nybro