NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-12
Skrivet av: Soniab skrivet 2007-04-11, 16:12
Jan-Erik, detta har jag om just Dölpan.
 
Dölpan, ett bygge under Aspahemmanet 7/8 mtl Glädjen i Hammars son.
Vid rekognitions skogarnas skatteläggning 1824 upptogs Dölpan såsom hemman och taxerades till 1 mtl. Vid förnyad skatteläggning 1843 utgick Dölpan såsom hemman.
 
Dölpan
Påyrkades av Henrik Reuter skola anses tillhöra Olshammars enskilda egor, men resolverades ligga på Kronoallmänningen vid häradssyn. 1685  
 
Dölpan, oskattlagd hemman
Bebos av Jan Persson sedan 50 år (såldes från år 1683). Husesyn 1732  
 
Bygget Dölpan
1813 Landtbokontrakt för Anders Persson på 3 år fr. 1814 14/3 för ? Bygget Dölpan.
 
Dölpan
1818 23/5 Husesyn hos åboen Petter Carlsson som avflyttar och emottages av Daniel Andersson i Dölpan.
Stugu: Byggningen befants till Wäggar och Tak i försvarligt stånd utom Knutarna som skall Brädfodras hvar till åtgår 1 Tolft Bräder, Spik och Arbetslön, Fönsterlagning i Stugan och Kjöket.
Boden: Nybygd och i godt stånd.
Stall i försvarligt stånd utom Tröskeln, lagas.
Fähus och Foderlada fordras nya Syllar och Åsar. Taket måste omläctas.
Svin- och Fårhus sammanbygde äro dåliga och måste omtimras.
Logen befants till Wäggar och innanrede i försvarligt stånd. Ena sidan af Taket måste omläctas.
Badstugan. Nybygd och i Laggitt Stånd.
 
Torpet Dölpan
J H Steuchs donations bref af brukningsrätten till kusken L P Rosingren. 1819.
 
utdrag ur Domboken, hållen vid Laga Höstetinget med Sundbo Härads å Rådhuset i Askersund d 4/10 1819, No 67.
”Till betygande af mitt välbehag med Kusken Lars Petter Rosengrens tjenstgöring har jag beslutat följande:
Får han son Donation emottaga Torpet Dölpan på Igelbäcks trakten belägit, och detsamma i sin tid innehafva, äfven ock om han träder i äktenskap, skulle samma Donation i hans hustrus lifstid äga bestånd och först efter bägge deras död till Bruket återgå.”
 
Torpet Dölpan
Av- och tillträdessyn 1/7 1839.
1840 14/3 avtr: Daniel Andersson, brukat i 15 år
Tilltr: Petter Nilsson i Stora Brandsjöhult.
 
 
Källa: Laxå bruks arkiv.
 
Skall vid tillfälle kolla om jag har något om personer som bott där. Något ska jag i alla fall ha från mantalslängder.