NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-10
Skrivet av: Henric Stöök skrivet 2004-09-21, 19:59
Hej Sonia
Tack för uppgifterna!  
Namnet Stöök förekommer lite sporadiskt runt omkring i landet. Ibland är det säkert ett soldatnamn. Det finns ju bl.a. några soldater Stöök från Stockhammars rote, Askersund. (Carl Fredrik Stök f.1794 och Pehr Gustaf Stök f.1826).
 
Idag finns det två släkter Stöök. En med ursprung från Hammarstrand i Jämtland och en med ursprung Askersund i Närke. I Hammarstrand kan man följa släkten till en Jonas Jonsson Stöök f.1821, som där är den förste i den släkten med namnet Stöök. Något släktskap med Askersund har inte kunnat påvisas.
 
När det gäller Stöök från Askersund - är så vitt jag vet Lars Stöök (omnämnd 1671) den äldst kände. Jag jobbar med tre grenar som jag försöker hitta ”minsta gemensamma nämnare” till. Att dom är släkt med varandra är ganska säkert - det gäller bara att visa hur.  
 
Utöver dessa två Stöök-släkter finns ytterligare en som blev adlad Steuch 1719. Man brukar säga att Peder Stöök - död ca.1550 i Björkvik(D) - var far till ”ättens med visshet äldste kände stamfader Erik Pedersson Stök.”  
Ett barnbarn till Erik vid namn Matthias Steuchius blir ärkebiskop 1714 och han efterträds vid sin död av sin son Johannes 1730. Om dessa finns det mycket forskning, men trots det har ingen kunnat påvisa släktskap med Askersunds-Stöökarna.  
 
Som en kuriosa med tanke på mitt eget namn, finns en Henric Stöök som varit i tjänst hos Kung Erik av Pommern omnämnd i Andreas Olaii Rhyselius biskopskrönika från 1752 ”Episcoposcopia sviogothica” (hoppas det blev rätt)  - men det är ju bara kuriosa.
 
Mvh, Henric