NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-19
Skrivet av: Henric Stöök skrivet 2004-09-18, 17:48
Hej Annika och Sonia
Tack för era svar. Jag har med intresse tagit dela av era inlägg och funderar vidare på Marias namn och ursprung. Är det Andersdotter eller Nilsdotter? Födelseboken uppger (C:1 kort 2/3, 1729-06-18) att Elisabet Stapelfeldts moder heter Maria Nilsdotter Floberg. Vid de övriga barnens födslar är Maria inte benämnd med Nilsdotter.
 
Sonias uppgift om att Maria far skulle heta Anders bekräftas i Joel Haugards bok ”Från 1700-talets Askersund” där man på sidorna 17-19 mellan raderna kan läsa om Flobergs och Stapelfeldts släktskap. När jag läser texten uppfattar jag att Jakob Stapelfeldt har en svägerska som heter Brita Floberg. Brita är alltså syster till Stapelfeldts hustru Maria. På sidan 18 omnämns Britas far som Anders Floberg i Rastorp. Det betyder i så fall att Anders  också är Marias far. Uppgiften om Marias födelse 1702 kommer från Hfl AI:1 sid 305. (Förövrigt nämns i Haugards bok en svåger till Anders Floberg som heter Gillius Nilsson.)
 
Frågan är om man ska tro på kyrkböckerna eller domböckerna.  
 
Prästen kan ju ha blandat samman Flobergarnas släktskap och lagt till Nilsdotter av misstag vid Elisabeth Stapelfeldts födelse. Elisabeth föddes ju dessutom först av barnen och därefter förekommer inte moderns patronymikon i födelsenotiserna kanske p g a att prästen eventuellt fått klart för vad som är rätt.
 
Uppgifterna i domböckerna (som Haugards bok bygger på) borde man kunna anta vara riktiga. Fler personer var säkerligen involverade i den procedur som ligger till grund för de protokoll som skrevs och med tanke på att rättvisa skulle skipas fick protokollen helst inte innehålla några felaktigheter.
Vad tror ni? Är detta ett rimligt resonemang?  
 
Mvh, Henric