NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-05-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-05-19
Skrivet av: Ernst Stjernberg skrivet 2008-01-29, 06:19
Hej Lennart,
Tack så väldigt mycket för din hjälp! Det var ju utmärkt information!! Mycket har hänt på den Minnesota email-list som jag har deltagit i sedan jag placerade frågan. Mycket förkortat: t.ex fick jag reda på från länsmuseet att det var en Carl Norman som beställde kortet. En dansk släktforskare hittade en familj på Ellis Island sajten: David A. Norman 30, Emma Marie Norman 21, Gerda Norman 15 och Otelia Johansson 17. De anlände i 1901. David och Emma var amerikanare och flickorna svenska. Jag spårade upp David Albin Norman och hans familj innan han emigrerade i 1890. Han var yngst av sex syskon och en av hans bröder var Karl Johan Norman. Sedan hittade jag Karl Norman i Biverud 2 och såg att hans fru dött när barnen var unga. En annan släktforskare hittade Gerda Norman på Emibas och att hon emigrerade från Sörby No 1. Nu började det hela fungera: David emigrerade 1890, gifte sig i USA och blev amerikansk medborgare. Hans broder Karl blir änkling med fyra små barn. David kommer hem med sin fru och alla blir fotograferade av Samuel Lindskog i 1901 på Sörby. Samuel är född i Almby socken och har just börjat som fotograf (1899). Sedan åker David, fru Emma och brorsdottern Gerda och hennes vän? eller släkting? tillbaka till Minnesota in 1901 och har en kopia av fotot med sig. David dör i 1934 och Emma i 1956. Kortet hamnar hos en antikvarie vid någon tidpunkt och skall sedan slängas ut. Där börjar denna historien. Vad jag inte visste och som du nu bekräftade var att Karl Norman hade flyttat till Sörby No 1 i Almby. Detta förklarar varför Gerda emigrerade därifrån och varför kortet var beställt av Karl Norman i Sörby. Jag kunde inte koppla ihop detta eftersom jag har inte tillgång på till 1900 folkräkningen.  
Nu undrar jag - ägde Karl Norman Sörby No.1? Gerda står som Hemmansägaredotter på Emibas så det verkar så. Folket på kortet ser ju ut att vara ganska bra befattade (heter det så? min svenska är lite dålig)
 
Så än en gång, tack för hjälpen! Nu skall vi se om vi kan hitta släktingarna till David och Emma Norman i Minnesota. Kanske de vill ha fotot.
Du kan hitta mer här: http://archiver.rootsweb.com/th/read/minnesota/2008-01/1200856401 (http://archiver.rootsweb.com/th/read/minnesota/2008-01/1200856401) (inte allt finns ännu i arkivet).
 
mvh
Ernst