NULL Skriv ut sidan - Koberg

Anbytarforum

Titel: Koberg
Skrivet av: Inger Sirkka skrivet 1999-10-27, 14:22
Hej Irma!
Kul att träffa då dig i flera diskutioner!
Jag undrar om du vet varifrån Adam härstammar? Enligt kyrkböckerna hette han Adam Henriksson Kangas. Men jag har hittat en notering om att hans bror bott hos honom och brodern hette inte Kangas han hette Pekkari, det fanns dessutom en notering varifrån brodern kommit till Kengis.
 
I en släktbok över Satta släkt i Sieppijärvi (SF) hittar jag igen Adam och Anna och även hennes 1:a man Mikkel. Boken är skriven på finska av Helena Liikamaa och heter Satan Sukukirja.
Enligt Liikamaa heter Adams far Henrik Kangas, men det finns inget noterat om denna Henrik inte ens ett födelseår, så jag får känslan av att hon bara använt patronymikat och efternamnet Kangas.
Om Anna står att hon hett Anna Ersdotter Erkheikki, dotter till Erik Eriksson Erkheikki och Malin Henriksdotte Lautakoski.
 
Om Mikkel står att sonen Erik Mikkelsson bodde i Finska Kolari och hette Jokijalka. Mikkel Andersson Svala f 1762 d 1788 gift m Anna Eriksdotter. Enligt Liikamaa är Mikkel son till Anders Johansson Svala och Valborg Mikkelsdotter Erkheikki. Erik Mikkelsson och hans halvbror Isak bosatte sig båda i Finland där de fann sina makar.
 
Det är lustigt att Adam först hetter Pekkari, och sedan bytte till Kangas. Hans son Isak hette först Kangas och vid flytten till Finland fick namnet Lappeanniemi (Lappea). Hans son Axel kallades förs Lappea för att senare byta namn till Koivumaa. Svårt att säga vilket släktnamn som skulle gälla.
 
Som Kuriosa kan nämnas att en av Adam Hindersson Kangas (Pekkari) ättlingar är tennisstjärnan Niklas Kulti.