NULL Skriv ut sidan - Koberg

Anbytarforum

Titel: Koberg
Skrivet av: Irma Ridbäck skrivet 1999-07-04, 23:47
Släkten Koberg är intressant, dels för att det är ett unikt namn, dels för att det troligen (??) handlar om två helt skilda släkter. Kanske har jag fel.
Johan, lämnade Christopher Hansson (1712-1798) några barn efter sig? I mina anteckningar har jag också klockaren Hans Koberg, 1792, Pajala (bou 1792), hans hustru Helena och dottern Appolonia Christina. Även en anteckning om änkan Sara Koberg, död 1793. Men jag har inte ännu länkat dem samman med min släkt Koberg.  
Jag har följt min släkt Koberg bakåt till ca 1765, men de får släktnamnet enligt kyrkböckerna först ca 1820, eller när Fredrik Andersson Nivas flyttar till en gård i Kengis, varifrån hans hustru Eva Adamsdotter kommit. Adam Henriksson övertog gården efter just Christopher Hansson.  
Fram till ca 1820 har de släktnamn efter den gård de bebor, och byter släktnamn om de flyttar till en annan gård. Vanligt i Tornedalen. Jag har haft en teori om att det släktnamnet uppstod när han tog över en gård, som var känd under namnet Kobergs gård eller att en översättning skedde av finska Lehmävaara till Koberg.
Enligt släkttraditionen skulle den senare (om det är två släkter?) Koberg kommit söderifrån, under 1700-talet. Vid ett besök i Lübeck upptäckte jag en vägskylt mot Koberg intill staden. Kanske en ledtråd??