NULL Skriv ut sidan - Korpikå Nederkalix på internet

Anbytarforum

Titel: Korpikå Nederkalix på internet
Skrivet av: Göran Stenberg skrivet 2008-06-12, 21:55
Henry Sandberg vill rekonstruera Korpikås bebyggelse från mitten av 1400-talet och utpekar fem gårdar som byns äldsta, nämligen Gälmans, Inibyn, Sundet, Åströms och Brännan. Jag blev själv väldigt överraskad över Sandbergs uppfattning, då två av dessa gårdar saknas på den karta från mitten av 1600-talet som Bengt-Göran återger ovan och vidare då gården Brännan knappast kan vara primär om man beaktar gårdsnamnet och dess betydelse. Dessutom är det anmärkningsvärt att Framigården, av byborna själva ansedd som den äldsta bosättningen i byn, inte kvalificerar sig till denna grupp av byns fem äldsta gårdar. Min synpunkt att Åström/Nils-Johansa tillkommit först på 1700-talet har jag redovisat ovan.
Ganska anmärkningsvärt är emellertid också att Henry Sandberg tillmäter Åtigården så ringa ålder. Denna gård med centralt läge i byn och med ett ålderdomligt gårdsnamn presenterar Sandberg med en ägarlängd, där förste innehavaren uppges vara Johan Erik Boström, född 1831. Detta är svårt att förstå då gårdsstället finns markerat på nyssnämnda 1600-talskarta liksom på en storskifteskarta från 1794.
Bengt-Göran och jag verkar dela uppfattningen att gårdskomplexet Framigården-Oppigården-Inibyn är Korpikås äldsta kärna. (Leif Boströms tolkning är litet oklar; har den gode Leif missförstått var i byn gården Inigården faktiskt är belägen, dvs än i den dag som i dag är?) Om jag sedan skulle tvingas peka ut en gård som ligger nära Framigården-Oppigården-Inibyn i ålder, så skulle jag nog stanna för just Åtigården. Henry Sandberg vill i stället datera gården till mitten av 1800-talet!
 
(Meddelandet ändrat av Gst den 12 juni, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av Gst den 12 juni, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av Gst den 13 juni, 2008)