NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-08-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-08-19
Skrivet av: Setta Aspström skrivet 2009-02-04, 08:28
Jag söker uppgifter om den Botil Månsdotter, som gifter sig i Augerum 1751-12-10 med båtsman Abraham Sonesson Hanebäck från Fridlevstad (Svensson står det i Blekinge båtsmansregister, men nog tycker jag det står Sonesson i vigselnotisen!)
 
Enligt åldersuppgifter i Fridlevstads husförhörslängder ska Botil vara född omkring 1724, och jag har hittat två tänkbara: den första döps 15 post trinit 1724, föräldrar Måns Åkesson och M? eller N? Månsdotter i Persmåla, den andra döps 18 post trinit 1725, föräldrar Måns Jonsson Qvick och Kirstin Nilsdotter, Vedby.
 
Botil är änka i Persmåla vid giftermålet, och jag har letat efter ett tidigare giftermål. Det jag hittat är båtsman Jöns Frimodig och Botil Månsdotter ifrån Flymen 1747-10-14. Nu står det i båtsmansregistret att Jöns Frimodigs hustru Botil Månsdotter är född ca 1705, men det står också att hon dör i maj 1747, alltså ett halvår innan giftermålet! I dödnotisen står endast att Jöns Frimodigs hustru begravs pingstdagen 1747, alltså inget eget namn, så antingen är det tillrört i båtsmansregistret eller så gifter sig Jöns Frimodig med två kvinnor vid namn Botil Månsdotter. Däremot har jag ju inga bevis för att nummer två skulle vara min Botil Månsdotter. Jöns Frimodig dör iallafall i april 1748.
 
Någon som kan sprida ljus över Botil Månsdotter?