NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 oktober, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 oktober, 2015
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2015-10-05, 17:40
Rånet den 7 december 1807 har jag någon notering om från Övertorneåtinget men vidare rörande min anfaders Karl Jonasson Aunis (1778-1839) broder Johan Jonasson Aunis (1783-1865) har jag icke eftersökt. Enligt några gamla noteringar jag gjort så skulle Johan Aunis den 17 juli 1808 ha undergått offentlig kyrkoplikt för rån och plundring, vilket baserade sig på Svea hovrätts dom av den 3 april 1808. Sedan har jag noterat För mord varit dömd till halshuggning men benådad 1808. Jag kan idag inte längre erinra om jag skrivit utav denna mening från kyrkoboken eller om jag snappat upp innebörden ifrån något möte med Erkki Wahlberg? Citatet kan vara mitt eget. Angående rånet så hade drängen Johan Aunis tillsammans med soldaten Salomon Grym varit hemma hos den på Mattinens gård i Matarengi för stunden boende ryska undersåten Ivan Malafia från Panajärvi socken av Arkangels Guvernement. Ryssen hade velat växla pengar med Aunis och Grym varpå dessa plundrade, slog och illa hanterade Malafia.
Rimligen har Aunis mordrannsakning förevarit vid Övertorneå ting 1808, eller något år därförinnan. Men dem domböckerna har jag tyvärr ej ännu hunnit studera.
 
Hälsar
Torikka