NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 oktober, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 oktober, 2015
Skrivet av: Iris Heltne skrivet 2015-03-24, 01:25
Hei, takk for svar! Du, jeg har bare lest transkribert attest, jeg kan se om originalen er digitalisert. Det er uansett en dansk prest som har forsøkt å skrive det en finne sier på norsk... Det kan være nyslott, nyslått, nyslett, nisilä... Det er også mulig det har vært et finsk stedsnavn som Petter har oversatt til norsk først, altså ordet ny og ordet slott, slette???  
 
Jeg kom ikke gjennom hele Övertorneå i helgen da arkiv digital hadde gratishelg, men en veldig snill dame har fortsatt å lese i husforhör etter Pehr/Pet(t)er/Peder født ca 1824 og dratt til Norge, uten å finne noe som kan ligne på Ström eller Nyslaat. Dessverre mangler kirkebøkene for Finnmark i enkelte perioder, mye gikk tapt under tvangsevakueringen i 1944. Jeg finner ikke Petter Strøm fra Övertorneå før han gifter seg i 1845 i det hele tatt. I bryllupet har presten notert at også faren heter Petter Ström, men det behøver jo heller ikke være rett.  
 
Jeg vet ikke hvorfor eller når han har tatt navnet Ström, og finner ingen andre enn ham og hans barn i kirkesognet som har det navnet i folketellingen i 1865.