NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 oktober, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 oktober, 2015
Skrivet av: Iris Heltne skrivet 2015-03-22, 00:08
Hei, jeg forsøker å finne min farfars mormors farfar, Peter (Petter) Petersson (?) Ström. Han kom til Norge, Tana ca 1839, fra Nyslaat, Övertorneo. Han er født ca 1824, dvs. han var 21 år da han giftet seg i 1845. Dessverre er dette alt jeg vet.  
 
Jeg finner ingen Petter/Peter/Pehr sønn av Petter/Peter/Pehr i Övertorneo, jeg har også sett igjennom Hietaniemi, Nedertorneå og Pajala, uten å finne noen som åpenbart er den rette. Jeg fant en Petter Nordström, men han og familien hans emigrerte til USA via Kåfjord/Alta, ser det ut til.  
 
Min Petter Strøm ble værende i området Lebesby/Tana, og fikk familie der. Han giftet seg med en annen finnepike/kven, Anna Grethe Johannesdatter (Datter av Johannes Krigsholm/Jusola og Brita Caisa Josefsdotter Leisto(la), fra hhv. Kemi og Rovaniemi). De fikk barna Cathrine f. 1844, Johan Petter 1846, Grethe Susanne, Maria Christina, Josef, Anna, Laurits, Valborg og Ranny Elvine 1871.  
 
Jeg hadde blitt veldig glad for hjelp og tips til å spore opp den rette Petter Strøm f. ca 1824.