NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 juni, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 juni, 2013
Skrivet av: Agnethe Eriksen skrivet 2013-06-23, 11:19
Bengt-Göran!  Tusen takk for svaret.  
 
Da jeg har kopi av boka Från Tornedalen til Nord-NOrge, Emil Grym, satte jeg meg ned for å lese litt over alle de personene som flyttet.  Grym har tatt for seg hver eneste församling i Tornedalen, og under  Överkalix församling, Utflyttade till Norge, 1833 står som følger:  Drängen:  Johan Aronsson, Vahtjerf.
Dette er grunnen til at jeg valgte å spørre etter Johan(Johannes Aronsen under Överkalix.
 
Jeg leter etter en Johan(Johannes) Aronsen, født på begynnelsen av 1800 tallet som i alle fall var i Hammerfest i 1836 hvor han giftet seg med Anne Stina Andersdotter f. 1801 i Sverige. Hans alder ved giftemål er oppgitt til 25 år, altså er han født ca 1811, men han kan ha vært eldre...  Prestene var hvis ikke så nøye på den tida... Kan ikke finne hans fødsel i kirkebøkene i Finnmark, og heller ingen mulig far med navn Aron. Så det er jo mulig at dette er et blindspor.  
 
 
På 1800 tallet utvandret jo svært mange personer fra Tornedalen til Nord Norge, så det er ikke lett å finne hvor denne Johan(Johannes) Aronsen som jeg leter etter kommer fra.  Navnet Aron(Aaron) dukker opp i kirkebøkene på 1800 tallet.  I folketellinga for 1801 er ikke Aaron noe vanlig navn i disse områdene.