NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 januari, 2012
Skrivet av: Jonas Hagström skrivet 2011-10-07, 22:23
Hej Bege och Östen! Mycket intressant läsning. Eftersom jag varken har tillgång till nämnda tänkeböcker eller tid att gräva i dessa vore det trevligt att kunna följa utvecklingen här på forumet. Mer detaljer kanske finns på lut?  
 
Först av allt vill jag bara påpeka att det ser ut som om ni nämner samma datum (19 och 26 aug), men inte kan bestämma er för vilket årtal som datumen gäller. Är det 1482, 1483, 1493 eller 1494 som gäller?  
 
Eller var det möjligen så att Staffan dog 1482 eller 1483 och tvisten äger rum omkring 10 år senare i augusti 1493 eller 1494?  
 
Ursäkta pekpinnen, men man blir aningen förvirrad.  
 
Mycket intressant i alla fall. Om det visar sig att Erik W och hans mor levde 1493/1494 och dessutom bodde i Grelsbyn ligger det  närmast till hands att han är far till Röduppsnybyggarna Eliff och Staffan snarare än att någon av bröderna Wybbasson var farfar till Röduppsbröderna. Med vägledning av efterkommande generationer finner jag det mest troligt att Eliff och Staffan Erikssöner  inte var födda före 1490. Det vore mycket intressant med en summering av samtliga fakta när ni har bestämt er för årtalen.  
 
För övrigt har jag inte sett någon härledning av ortnamet Rödupp. Jag tycker det klingar danskt, vilket jag även tycker om förnamnet Jens (Jönsvarianten finns också), men det är förvisso bara fria fantasier. Sådana eventualiteter utesluter ingalunda en koppling till Vibbyn.