NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 augusti, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 augusti, 2014
Skrivet av: Jonas Öhlund skrivet 2014-02-04, 01:12
Birgitta, du är inte ens i farozonen för att vara otrevlig. Jag är helt ny på detta och med den kvalitet du håller på din hjälp så lär jag mig snabbt och kommer kanske en vacker dag hjälpa andra på ett lika pedagogiskt sätt som du hjälpt mig!?
 
Jag hade faktiskt lyckats skriva ner alla barn (Till och med 2 barn fler än dig, men de dog snabbt) däremot missade jag hfl:en där hans födelsedatum stod utskrivet. Och utan födelsedatum blir punkt 5 svår. Därför övergick jag till metoder som inte står i släktforskarlitteraturen (google) och hittade tråden från piteforskare.se där ämnet redan var debatterat. Knepet med att kontrollera faddrar och se om man får ihop det som du gjorde i punkt 4 tar jag verkligen med mig som ett ess i rockärmen. Tusen tack!!
 
Egentligen blev detta ett kraftigt sidospår på jakt efter min mormors anor. Men när jag bara några generationer tillbaka insåg att hennes mormor var gift med en Älvsbybo (Isak Ögren) kunde jag inte hålla mig från att se om släktena gick ihop på något sätt (jag är från Älvsbyn och min farfars farfars far med). Så verkar dock inte vara fallet.  
 
Kul att jag är inne på din sons anor, då kanske du kan bekräfta eller dementera om denna ana så småningom leder fram till ytterligare en Anders Larsson? Alltså inte Anders Larsson i Visträsk f. 1746-05-08 utan vidare till en Anders Larsson i Bergsviken 10 f. 1659-10-11?  
 
Vänligen,
Jonas Öhlund
 
P.S Någon form av pris borde ges retroaktivt till Brita Johansdotter Backman som födde minst 17 barn under sitt liv. Herregud vilken bedrift.