NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2014
Skrivet av: Jonas Öhlund skrivet 2014-02-20, 12:26
Väldigt intressant svar Marghareta!! Stort tack. Du har precis samma uppgifter som jag har nedskrivet från nätet. Skulle bara kännas så bra att hitta Dordie Johansdotter och Elias Olofsson i kyrkoböckerna så man har en källa att hänvisa till.
 
Än mer intressant vore förstås att hitta vigseldatum för Nils och Margareta Svensdotter. De blir av med sin livskamrat samma år (1715), Dordie och Olof tappar alltså en av sina föräldrar samma år. Då var Dordie ca 10 år och Olof 13. Frågan är när de blir fostersyskon, hur gamla har de hunnit bli då?
 
Nu hittade jag även mer om Olof men precis som du har jag slarvat med källan och skulle även här vilja hitta utdrag från roteringslängder eller liknande?
Olof Olofsson, f 1702-12-23 antagen som soldat Sundell 1722-06-07, avgått 1724-08 till: Lösgiven, mönstringsår, m.m; hålles till studiosus.
 
Samma papper är också Dordies födelsenotis avskriven på:  “Dordi Nilsdotter i Holmen, fadren Niels Hindersson, mod. H(ustru) Mar-
getha, witnen Probsten M. Anzenius(?), des K(ära) Hustro Margaretha Linnea, och dottren Jungf. Dordthea, Hans Pärson och Olof Hinderson i Hortlax Hustru ...tia.”
 
Olof Hindersson lär vara far eller iaf släkt med Nils. Övriga dopvittnen känner jag inte igen. Kan någon vara ett syskon till Margareta Eliasdotter?
 
Vänligen,
Jonas Öhlund