NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-09
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2005-08-29, 16:43
Till Tove Rivelsrud:
 
Johan Ersson Rovaniemi är inte identisk med Johan Erik Eriksson Särkimukka.  
 
J.E. Rovaniemi var son till Erik Ersson Olli-Rovaniemi och Maria Johansdotter Johdet i Tärendö. Han var bosatt i Tärendö fram till 1890, då han antecknas som obefintlig (frånvarande). Han hade 6 barn, alla födda mellan åren 1853 och 1866 i Tärendö.
 
J.E.E. Särkimukka är av allt att döma Erik Eriksson Välitalos och Anna Sofia Spjuts son Johan Erik.  
 
Karl Isak Eriksson Särkimukka från Kangos och Isak Eriksen i Storfjord, bör vara samma personer bl.a. med tanke på att Isak Eriksen även i Norge verkar ha använt sig av namnet Särkimukka (se Britt D. Hjeltnes inlägg under Länder/Norge/Lyngen 22/9 2003). Särkimukka låg vid denna tid under Kangos by.  
 
Alltså: Karl Isak Eriksson Särkimukka i Särkimukka, Kangos och Isak Eriksen i Sotorfjord, Troms är, såvitt jag kan se samma person, varför min antavla under Lyngen 14/10 2003 alltså rör rätt person.
 
En förklaring till att Karl Isak Eriksson bar namnet Rova i Norge kan vara att han någon tid bodde på gården Rova i Kangos. Det borde kunna gå att fastställa genom vidare forskning.
 
Hoppas att detta klargör situationen något.
 
- - -
 
Till Mats Hedell:
 
 
Olof Henriksson Pajala (1738-1811) var av allt att döma son till den tidigt döde Pajalahusbonden Henrik Matsson Pajanen och hans mer långlivade hustru Maria Olsdotter Fors (se vidare t.ex. familjeregistret för Pajala sn, lappmarkerna och kengis bruk).  
 
Vad gäller hustrun Ella (Helena) Henriksdotter har jag inga uppgifter om hennes ursprung.
 
MVH
 
Erik Kuoksu