NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 oktober, 2013
Skrivet av: Peder Andersson skrivet 2013-10-07, 21:39
Hej, Leif!
 
Okej, då vet jag. Tack för ditt svar.
 
Då lägger jag ut för intresserade det svar Per-Olof Snell meddelade i privat mail till mig, vilket mail han även vidarebefordrade på samma gång till dig Leif (2013-10-04, kl. 09:50:04):
 
Hej!
Jag förstår att jag skapat förvirring kring vilka som var husbönderna på Mustaparta och Liisa och vem som egentligen var hustru Elisabets man. Problemen har varit att namnet Henrik Clemetsson används både av den yngre bonden och av den gamle borgaren i Torneå utan att det i mantalslängderna alla år klart framgår om det är den äldre eller yngre som avses. Vidare hade Hustru Lisbetas make förnamnet Henrik och jag trodde därför att han var identisk med Henrik Henriksson som fanns i Torneå och var gift med hustru Lisbeta men hon gifte sig med Christoffer Jönsson i början av 1660-talet.  
Den gamla Ella Clemetsdotter som 1678 testamenterar sina tillgångar till brorsönerna Olof och Henrik Henriksson - söner till hustru Lisbeta - styrker att brodern var Henrik Clemetsson den yngre och att han var gift med Lisbeta Olofsdotter.
Hoppas att detta är svar på din fråga men skriv gärna till mig och ange om ovanstående är det du reagerat på eller om det finns något mera som är tvetydigt.
Mvh
P-O Snell