NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 oktober, 2013
Skrivet av: Peder Andersson skrivet 2013-10-06, 22:03
Hej, Leif!
 
Angående de tre artiklarna av Per-Olof Snell som är utlagda på din hemsida.
 
Då du utkom med din bok Nederkalix sockens familjer 1539-1739, så skapade du på din hemsida för dina läsare en sida för Rättelser och kompletteringar till nämnda bok, med bifogad länk till e-post. En mycket bra tanke till initiativ för forskningsresultatens framåtskridande, tycker jag. Skulle denna goda tanke kunna vara aktuell för Per-Olof Snells värdefulla artiklar, att skapa för respektive artikel en sida för rättelser, kompletterande uppgifter, kommentarer etc? Vad tycker du om den tanken till förslag? Om tanken gillas, så kan ju de som önskar härefter ta kontakt via e-mail.
 
Här kommer ett litet bidrag till rättelse i Per-Olof Snells artikel: Birkarlarna på Oravaisensaari och deras anförvanter, under rubriken Hans Nilsson Oravainen, sid. 8. Hans Nilsson Oravainen uppges här, att han vid sommartinget 1593 dömdes till 40 mark i böter för att med yxhammare ha slagit Nils Olofsson i Varttosaari.
 
Kommentar:
Uppgiften är felaktig. Denna lilla felavläsning, är till synes uppenbar och således förståelig, oavsett om originalkälla eller annan referens använts.
 
Rättelse:
Hans Oravainen slog inte Nils Olofsson i Varttosaari. Hans Oravainen Hans orffúan hade slagitt nils olsons Son i warsare (Varttosaari). Källa: SRA Landskapshandlingar Västerbotten 1593: 3, Dombok Västerbotten, ting i Torneå socken 1593 22/7. SVAR: Bildid: A0044451_00204. Bifogar utsnitt ur domboken i pdf.dokument här (för de som inte har tillgång till SVAR):
----------
 
Hej, Per-Olof!
 
Tack för ditt svar i det privata mail du skrivit till mig, vilket mail du även vidarebefordrade på samma gång till Leif Boström (2013-10-04, kl. 09:50:04). Jag upptäckte det nu sent omsides, då mailet hade hamnat i mappen för Skräppost. Och tur var väl det, för det upplystes på Hotmail, att skräppost ligger kvar endast en vecka.
 
Men fortsättningsvis, av vad du skriver i ovannämnda mail, så underbygger du inte dina uppgifter på något sätt i frågan, med att konkret visa utifrån vilka källor du utgår ifrån och formar dina åsikter till uppgifter. Det hade varit önskvärt. Jag är fortsatt förvirrad, precis så som du själv ger för intryck att vara i det du skriver och samtidigt poängterar att du förstår, att du skapat förvirring.
 
Enligt mina åsikter, så råder inga tvivel om att du besitter en stor kunskap i genealogi och om Tornedalens person- och bygdehistoria. Dessa tre artiklar är mycket intressanta och ger mycket värdefull- och vägledande information, för de som är intresserade. Tack Per-Olof, för att du delar med dig utav dina kunskaper. Men min förhoppning är fortfarande att du själv önskar delta publikt här på forumet, så kanske vi kan hjälpas åt.
----------
 
 
Vänligen
 
//Peder
 
(Meddelandet ändrat av Calixius 2013-10-07 00:45)