NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 mars, 2010
Skrivet av: Birgitta Hansi skrivet 2009-11-15, 15:47
Hej Håkan Alamaa
Jag har nu med ljus och lykta sökt i HiSki efter Brita Larsdotter Purras dödsdatum 11/12 1771 som du anger men kan inte hitta den i Nedertorneå f.s. Dör hon i en annan församling? Däremot hittar jag liksom Erik Kuoksu i Alatornio Rippikirja 1780-1797 s. 602 i Mattila att hon dör 1774.
Vad det anbelangar på modern Malin Mickelsdotter Purras dödsdatum som du anger ska vara samma som dottern Britas så hittar jag inte den heller Jag har endast hittat Margareta död 1771 och det i Nikkala som änka och Lars Larsson Sängelä dör 1797 så då måste jag ha fel även på det datumet;
8.12.1771 21.12.1771 Nickala Änk: (f: Mick: Mick:son, m: Margeta) Margeta Mick:d:r Purra svulsiuka 67  
 
Däremot hittar jag följande Malin
16.12.1770 6.1.1771 Mattila Hust: (mod: Marg: Clemetsdr: fadr: Mick: Purra) Malin Mickd:r Sångelä feb: acuta
 
Ligger då felet i födelseboken där jag plockat ut
12.5.1726  15.5.1726 Nickala Michel Purra Margar: Josephsd:r Malin
 
Detta är den enda födelsenotisen med detta par. Förmodligen är det så att hennes föräldrar kommer från en annan församling och att det är Margareta Klemetsdotter som är det korrekta. Vi måste kanske söka i Hietaniemi, Kemi eller någon annan församling. Det han också vara ett par som bodde inhyses och därför inte lämnat spår bland husägarna.
 
Ända tills någon annan födelsenotis hittas ligger det föräldrapar som Kjell Mäki angett närmast till sanningen för tillfället vad jag kan se. Eftersom jag där inte vet om han hittat något annat bevis för sin tes. Jag följer därför som jag skrev med glädje utvecklingen på diskussionen nämnd ovan.  
 
Vad det gäller kusingiften så har jag många sådana bland mina tabeller, speciellt ännu längre upp i landet.
Vänligen
Birgitta Hansi