NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 oktober, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 oktober, 2009
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 2009-09-29, 20:04
Hej jag har en längre tid letat efter en några släktingar som försvunnit i USA. Jag har nu fått reda på ett förnamn på min släktings hustru var Hilta (troligen Hilda?, Hulda?). Mannen i fråga hette John Olof Johansson Aidanpää f. 20/12 1884 i Vuono.
 
John och hans hustru Hilta har troligen gift sig i USA och bor vid tiden för sonen John Sigfrids (I amerikanska kyrkböckerna Johan Sigurd) födelse (24/10 1910) i Hancock Michigan. Han döps 1/1 1911 och gudföräldrar är Peter and Liinu Järvi och Jacob and Maggie Vuopio .
 
Kan någon hjälpa mig att dels identifiera:
- Hilta - John Olof synes ha åkt till USA omkring 1910. Finns det någon från Vuono med grannbyar som emigrerat i samma veva som kan tänkas vara Hilta och vara född omkring år 1880-1890?
 
- Peter and Liinu Järvi och Jacob and Maggie Vuopio. Kan det tänkas att gudföräldrarna är i samma ålder som John Olof och hans hustru och att de kan ha ett ett ursprung från nedre tornedalen (svenska eller finska sidan?)
 
Namnförslag: Peter/Petter och Liinu/Lina/Karolina/Linda Järvi? Jakob och Maggie/Margareta/Greta Vuopio/Wuopio?
 
 
Efter kontroll i folkräkningen 1890 återfinner jag en Jakob f. 1880 i Kuivakangas son till skomakaren Jakob Abram Johansson Wuopio f. 1850 och Katarina Maria Johansdr f. 1854 bosatta i Kuivakangas. han synes ha gift sig med en Kreeta B. Hamalainen (Greta Hämäläinen?)18/9 1909 i Calumet, Houghton, Michigan Kreeta uppges vara född 1883 och ha en fader vid namn Matti Hamalainen.
 
Vet någon när denne Jakob emigrerade??
 
Jag har tidigare felaktigt lagt in detta inlägg under Hietaniemi.