NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 augusti, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 augusti, 2009
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2009-07-14, 09:20
Hej Birgitta.
 
Ja, du har helt rätt: de släktförhållanden som inte är klart och tydligt är belagda i födelseböcker, husförhörslängder, domböcker, och någon enstaka gång i mantalslängder, är mer eller mindre sannolika antaganden, som bygger på logik, lokalkännedom och hur man utifrån sina teoretiska utgångspunkter tolkar materialet.  
 
Jag har själv under senare tid blivit mer noggrann med att skriva det rör sig om hypoteser och teorier, inte om säkerställda fakta. Ibland glömmer jag bort att skriva det, eftersom det efter omkring 10 års forskning i äldre källor (före kyrkoböckerna) har blivit självklart för mig att det är så. Men jag har insett faran med att inte göra detta: Det som någon för fram i skrift har -- om man inte lägger in brasklappar -- en tendens att verka hugget i sten.
 
Per-Olof Snells uppgifter om Axel Axelsson tyder på att han åtminstone hade ett barn, och varför inte fler?  
 
Det faktum att Axel Klemetsson heter just Axel kan tyda på släktskap eller i alla fall vänskap, mellan den släkt han tillhörde och Abraham Larssons släkt, men i grund och botten finns det mycket som tyder på att Brita Axelsdotter faktiskt var dotter till Axel Axelsson.
 
Erik Kuoksu