NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 augusti, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 augusti, 2009
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2009-07-09, 09:14
Om det stämmer att Abraham Larsson är son till Laurentius Henrici (jag har inte sett Per Olof Snells forskning -- ingenting verkar ännu vara vara publicerat?), så borde det innebära att Lars Larsson, Her Larss Son, inte är identisk med den Lars Larsson, som återfinns i skattelängdena under Suensaari, eftersom denne Lars vid några tillfällen bär tillnamnet Lorff -- ett namn som alltså fanns i Suensaari redan på 1500-talet. Men Haaparanta här ligger långt utanför mitt huvudsakliga intresseområde (översta Tornedalen), så Snell kan mycket väl ha rätt. Det ska bli mycket intressant att läsa hans bok när den kommer ut.
 
Vem Brita Axelsdotter var dotter till är svårt att säga. Brita återfinns här (ungefär i mitten av s. 193):
 
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/alatornio/rippikirja_1750-17 62_ik203/97.htm
 
...och sägs vara 45 år gammal år 1750. Någon lämplig Axel hittar jag inte i Haaparanta vid denna tid -- Abraham Larssons son Axel Abrahamsson (+1707) är nog alldeles för gammal för att vara hennes far.
 
MVH
 
Erik Kuoksu