NULL Skriv ut sidan - Nederluleå (Luleå landsförsamling)

Anbytarforum

Titel: Nederluleå (Luleå landsförsamling)
Skrivet av: Birger Sundkvist skrivet 2016-03-01, 10:07
Hej! Jag behöver hjälp att hitta var min fff är född. Han heter Petter Anton Sundqvist. Äldsta funna noteringen i kyrkoböcker är i hfl Nederluleå AI:10b (1854-1863) bild 81 sid 71a, Kroktjärn Selets bruk. Han återfinns där i hushållet med avlidna arbetaren Nils Petter Sundqvists änka Eva Larsdotter, son Carl Ulric, Petter Anton och Oscar. Han anges där vara född år 1847 och borde där då vara mellan 7 och 16 år gammal.
 
Samma familj återfinns tidigare i hfl Nederluleå AI:8b (1832-1840) bild 85 sid 85 i Selets bruk. Då lever fadern Nils Petter Sundqvist, men markeras där död år 1852 den 15 oktober. Där skrivs också in att familjen flyttar till Piteå utan flyttbetyg år 1840. En dotter född 1835 anges begravd i Piteå år 1840 den 8 november. Den uppgiften hittar jag inte i Piteås dödböcker. Faderns död är bokförd i Nederluleås dödbok.
 
Mellan dessa 14 år, mellan 1840 och 1854, dör alltså fadern och en dotter och föds två söner Petter Anton och Oscar. Under denna tid hittar jag de två äldre bröderna registrerade i hfl för Selets bruk, Nils Johan född 1831 (s.65) och Gustaf Fredric född 1833 (s.62). Men ingenstans har jag hittat var resten av familjen har funnits den tiden, eller var Petter Anton och Oscar ska vara födda.
 
Från hfl Nederluleå AI:10b (1854-1863) och framåt i tiden har jag kunnat följa samtliga familjemedlemmars vidare öden till dess att de dör. Petter Anton flyttar till Alträsk, till Norge, tillbaks till Alträsk till sin bror Gustaf Fredric och sen till Vidsel där han får arbete som kronojägare, bildar familj och lever där fram till sin död 1927 den 10 september.
 
Kyrkoböcker och folkräkningar anger att Petter Anton är född 1847-01-12, omväxlande antingen i Nederluleå eller i Överluleå socken. Brodern Oscar har angetts född i Nederluleå socken, men har fått två olika födelsedatum, 1843-09-12 och senare i bl a Kiruna där han dör, till 1843-11-22.
 
Ett tips var Ställdalen, men där har jag sökt i födelseböcker och husförhörslängderna utan att kunna hitta någon från familjen. Ett annat tips var norra Norge och där har jag sökt igenom ministerialböckerna i samtliga församlingarna i de tre nordligaste fylkena utan resultat. Ja, jag hittar Petter Anton noterad att han flyttar till Sverige. Men det var ju när han själv var där i ett senare skede. Födelseböckerna i Norr- och Västerbotten är genomsökta och också alla sidorna med husförhörslängder i Nederluleå, Överluleå, Piteå och Älvsby församlingar.
 
Har någon sett var familjen kan ha funnits mellan 1840 och 1854 och var Petter Anton och hans bror Oscar föds någonstans?
//Birger