NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2014
Skrivet av: Jonas Öhlund skrivet 2014-02-20, 00:02
Min förra fråga drunknade nog i mängden och dessutom har jag själv kommit lite längre så här kommer frågan igen fast uppdaterad med ny information:
 
Lars Josefsson f. 1707-05-20 i Pålänge är son till Bonden Josef Persson f. 1663-04-17 och Elisabeth Mårtensdotter. Källa: Nederkalix födda C I/1 (1656-1690) bild 30 samt Nederkalix födda C I/2 (1688-1761) bild 78. Här står även Josef Perssons far utskriven som Peder Josefsson.  
 
Men när är Peder Josefsson född?
 
Det jag har på Pedher Josephsson är:
1. Sonen Josefs födelese (Nederkalix kyrkoarkiv, födelsebok C I/1 (1656-1690) bild 30) där fadern skrivs ut som Pedher Josephsson.  
2. Mantalslängder 1642-1820, Västernorrlands län, (1663), bild 223 tycker jag det står Peder Josefsson i Pålänge rad nr 2.  
 
Sen då? Jag lägger just nu ofantliga mängder tid på att hitta byn Pålänge i mantalslängder, jordeböcker och landskapshandlingar och förstår inte alls logiken. Västernorrlands län, Västerbotten, Norrland osv etc..  
- Vilka böcker ska jag leta i för att komma längre?
- Om jag förstått metoden rätt med mantalslängder så följer jag Peder Josefsson i varje års mantalslängd för att se under vilka år hans står på Pålänge nr 2? (Jag noterar även ner antal söner, döttrar, pigor etc).  
- Men när han inte längre står i mantalslängden? För hans namn skrivs väl inte ut de år han föds utan när gården skrivs över på honom? Hur har man då på nätet kommit fram till födelseåret 1623 för Peder Josefsson? (Det stör mig ofantligt att jag inte förstår hur man hittar det...) Vad är det jag missar?
- Förutsatt att Peders Josefssons anor också är från Pålänge bör namnet som står på Pålänge nr 2 före Peder vara hans far? Men om de flyttat då?  
- Hur tar jag reda på vad kvinnor/mödrar heter under denna tid när bara männen skrivs ut i mantalslängderna? Den tidigaste vigselboken jag hittar i Nederkalix ligger i födelse- och dopboken C I/1 och startar 1656. Enligt uppgifterna på nätet gifter sig Peder med en Margareta Johansdotter år 1643. Vart hittar man denna vigsel?
- Birgitta Hansi här på forumet har lärt mig att alltid noggrant notera ner syskon/barns namn. Hur ska jag lyckas med det när de står som sträck i en tabell i en mantalslängd?
 
Hoppas någon med svart bälte i mantalslängderna och jordeböckerna kan hjälpa mig vidare här! Ovan är mina samlade frågeställningar just nu men jag uppskattar förstås alla tips och ledtrådar även om du inte kan/orkar svara på allt!
 
Vänligen,
Jonas Öhlund