NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-07-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-07-31
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2002-07-01, 08:25
Hej! Det finns på Emigrantinstitutet en databas, för flera län i landet, något som heter EMIBAS men man har nog haft svårt att hitta frivilliga till den från Norrbotten för där tror jag väldigt lite finns. I den basen går man genom hfl mestadels tror jag, för att hitta alla emigranter.  
 
På CD:n Emigranten finns denna för Göteborg åtminstone och jag har vid träffar i Skåne sett den skånska databas man håller på att kontrolläsa, likaså finns det för Halland om man ser på HGF:s hemsida. Jag vet inte hur mycket som gjorts i Norrbotten, om det ens finns ett embryo - men detta tycker jag att t.ex. de forsakrföreningar som finns i Norrbotten bör kunna diskutera.  
 
Jag vet från besök i Växjö att man inte vill släppa databasen förrän den är välkontrollerad (men den finns att söka i där och den finns hos några frivilliga som hjälper till med den och som gör sökningar i den ibland för att hjälpa amerikaner). Jag vet också efter att ha sökt i databaserna som finns i Växjö (numera även register till de svenskamerikanska kyrkböckernas mikrofilmer och till tidningsartiklar med dödnotiser) att bara församlingen Nederkalix stavas på flera sätt i databaserna (Kalix, Nederkalix, Neder Kalix, Nedre Kalix och ev. någon mer) som måste sökas var för sig ....
 
På CD:n Emigranten i den version som kom 2001 finns fler databaser än bara passagerarlistorna. Passlistor för tiden 1851-1860, för Norrbotten går dessa pass huvudsakligen till Norge och Finland, men en handfull till Norra Amerika (från Luleå tror jag). Sedan finns EMIBAS för Göteborg och vissa sjömanshus (deras avhoppade sjömän) huvudsakligen från Västkusten. I EMIBAS kan man hitta 40 norrbottningar som var bosatta i Göteborg vid emigrationen, t.ex. styrmannen Johan Ekholm född i Nederkalix 1830-04-24 utvandrad till USA från Göteborgs Domkyrkoförsamling 1866-04-11 med hustru.
 
När det gäller passagerarlistor så finns det två olika, dels de från hamnarna som finns tillgängliga på CD:n, registret från CD:n finns i tryckt form på respektive Landsarkiv liksom originalen av listorna som även är filmade, de norska finns på Internet. De passagerarlistorna är listor på kontrakten. Sedan finns passagerarlistorna från respektive båt och de finns bara i USA (ej säker på vilka som finns som kopior i Sverige) och under perioden 1892-1924 på Internet för de som kok iland i New York på Ellis Island, men även på Internet i andra former t.ex. för Canada och för frivilligt avskrivna listor via rootsweb/ISTG (se under Emigration här på forumet, jag har skrivit något under någon rubrik om listor före 1890). Dessa är mikrofilmade, finns att läsa i USA.
 
med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg