NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-07-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-07-25
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2002-07-21, 14:39
Bengt,
 
Ja, det är helt enkelt fantastiskt att de har bevarats. Det var för endast fjorton dagar sedan som det kom till min kännedom - av en slump naturligtvis - att några av breven fanns kvar. Det var ju Johan Isaksson Karkiainen (f. 1824 ?, d. 1894) som själv hade sparat dessa brev och det var Karkiainens yngsta sonson som hjälpte mig att återfinna dem på en lokal vind.
 
Johan Karkiainen bodde ju på hemmanet nr 4 och dessa Rovas bodde i närmsta granngård nr 5. Så det är klart att de kände varandra väldigt väl. Och det var ju uppenbarligen (åtminstone delvis) därför som just Johan Karkiainen blir ombud och sakförare till Isak Rova när denne utvandrar med sin familj.
 
Jag tror alltså att denna Isak Rovas familj är den första (i annat fall den andra) finskspråkiga familjen som direktutvandrar från Tornedalen till Norra Amerika. I vart fall är jag tämligen övertygad om att de är den första finskspråkiga familjen som landstiger i Amerika efter en dylik direktutvandring från Tornedalen.
Därför är det också extra fantastiskt att återfinna deras första brev hem, vari de berättar på ett otroligt sätt om hur deras resa över sjön hade gått!
Makalöst, anser jag.
 
Isak Isaksson Rova var född i Haapakylä, Övertorneå, 1835. När han var tio år (1845) flyttade familjen därifrån till nr 5 Rova (Yli-Rova) i Korpikylä. Från omkring 1858 äger de även hemmanet nr 6 Ala-Rova.  
Hemmanet nr 6 säljer sonen Isak Rova 1863-64 till nye husbonde Johan Nilsson Kitti (senare Lasu och Tiensuu) medan hemmanet nr 5 säljes 1865 till nye bonden Abraham Larsson Lauri från Övertorneå. De nya husbönderna anammade naturligtvis den lokala seden med att själva börja kalla sig Rova.
Dock är det fråga om helt skilda släkter.
 
Isak Rovas hustru var Greta Isaksdotter Toljus (nuv. Torikka), f. 1838, från Nuottioranta, Alkkula församling, på östra älvssidan.
 
Isak Rovas fader var Isak Mickelsson Turovaara (eller Antti) - Rova, f. 1809, d. 9.8.1862 genom en misstänkt drunkningsolycka. Modern var Brita Jakobsdotter Ruokojärvi, f. 1810, d. 1891 å nr 5 Rova såsom undantagshjon. Modern kom från Ruokojärvi by.
 
Isak Rovas två systrar (de enda syskon som nådde vuxen ålder) gifte sig bägge (den första med en Saarenpää i östra Karunki och den andra med en korpilompolofödd Iivari i Korpikylä), men båda systrarna utvandrade också till Amerika med sina familjer, 1878 respektive 1873. De kom att bo i Minnesota, den stat som brodern Isak drömde om i första brevet hem, men dit han heller inte lyckades taga sig.
 
Drömmar är bäst när man inte vet om att de inte kommer att kunna genomföras.
 
Jag har ett brev till från Isak Rova hem (vilket egentligen endast handlar om ekonomiska diskussioner), men jag har inte hunnit skriva ut detsamma än.
 
Hur är du relaterad till Johan Karkiainen?
 
Väl mött,
ST