NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-07-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-07-25
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2002-07-19, 00:37
Första amerikabrevet hem !
 
Jag kan inte det minsta påstå att jag har religiösa drag, men nog får man sig ibland en tankeställare om att det kanske finns någon annan som hjälper till litet ibland...
För fjorton dagar sedan visste jag egentligen inte någonting om Isak och Greta Rovas utvandring till Norra Amerika. Men nu vet jag att de har landstigit i New York redan i slutet av augusti månad 1865 (är de då de första tornedalingarna som direktutvandrat till USA samt även landstigit där?) samt att de kom till Chicago på en gång. Familjetraditioner och liknande hade sagt att de först varit till gruvområdena i norra Michigan, men det synes inte stämma.
 
För fem dagar sedan kom jag över två (egentligen tre) amerikabrev från detta emigrantpar. Tänk att de har legat på vinden i granngården i byn alltsedan 1800-talet. Publicerar nu det första, skrivet på plats i mellanvästern endast tre månader efter det att familjen uttog flyttningsbetyg för utvandring den 18 juli 1865.
Jag vet att paret Rova endast var finskspråkiga, vilket gör spåkproblematiken än intressantare genom att läsa och begrunda Isak Rovas första brev hem. Föreställ er när han väl har funnit en svenskspråkig skrivare och han på finska ska försöka förklara till skrivaren vad han önskar brevet hem ska innehålla! Det kan inte ha varit så lätt.
- Finns det någon som har än äldre amerikabrev?
Hans berättelse innehåller både äventyr, strapatser och framtidsdrömmar.
Håll till godo med följande
 
Brev från Isak Rova i Amerika till sin förmyndare och sakförare Johan Karkiainen i Tornedalen den 22 oktober 1865:
 
Chicago den 22 October 1865
 
Broder Karejagnen
må Väl.
 
Guds nåd och frid vare med eder alla der hemma
nu sedan jag har fullbordatt den långga resan så vill jag berätta för eder hur den har godt för mig
det var jemt en månad och 2 dagar ifrån den tiden som jag lämnade hemmet och jag satte min fot på Americas jord
resan öfver sjön gick mycket bra men ankommen till New York fick vi ligga der qvar uti 3 veckor emedan vi der blefve bestulna på 55 dollar uti Gulld samt något silfver och en del med kläder
det var en fransman som stahl det och han blef fasttagen och fick sitt straff
jag tror dock att jag kan få tillbaks en dehl af Penningarne ännu men då fick jag icke något
jag fick då lämna en dehl silfver i pant der för att få så mycket penningar att jag kunde lämna New York
vi reste sedan ifrån New York 1500 mil inot landet till en stad som vi nu är uti vid namn Chicago
den ligger uti Staten Illinois
en mycket stor stad med 200 000 Inevånare  
här finnes 8 tusen Svänskar och 13 tusen Norskar
 
här finnes mongga Fabricker och arbetslönen är bra här.
det är mycket bättre här som uti Svärje
en handtvärckare antingen Smed Sknickare Skomakare och dyligt har från 2.50 till 3 Dollar om dagen.
det jör ungefär 8 Riksdollar för dagen.
jag arbetar här som timmerman och har 2 dollar och 50 Cent för dagen
jag ämnar vara här öfver vintern sedan så ämnar jag att resa en 800 mil härifrån till en plats wid namn Minnessota och taga mig land.
der skall vara mycket godt om fisk och villebrod
och der kan man få sig land utan några penningar.
men nu beder jag dig om du vill vara så god och med det första sända mina penningar hit så snart du får detta bref.
ty så snart jag får dem hit så ämnar jag att resa härifrån och ta mig land
du skall ta och lösa Vexel derpå på hela summan och lägga Vexeln uti brefvet ock sända det hit.
skref nu tydligt efter den adres som medföjler
nu vill jag eljest berätta hur det förholler sig med landet här
här är ett mycket godt land.
Jorden är här så god att man ej behöfver Jöda den alls.
man kan få jord här för inttet så att för jord brukare är det mycket godt uti Minnessota dit jag ämnar resa i vår är mycket godt om fisk och och [sic!] om gakt der finnas en stor mängd med fogel och villebrod så att der kan man lefva
 
[eventuellt saknas ett sista blad? Följande är skrivet på en liten medföljande lapp:]
 
ni behöfver ej skrefva annan utan skreft än hvad den andra sidan af denna lapp utvisar så går det rätt fram
 
min adres är sålunda
 
Mr. I: I: Rowa
       Chicago
       Stat of Illinois
       North America
 
Hemlandet
 
       P: O:  Drawer 6009
 
[i marginalen på första sidan står skrivet:]
 
nä[r] du skrifver svar så lägg bara ett bref med vexeln eljest blir det för tjockt
 
ni skall lösa vexeln från Stockholm hos den samma som den lilla lappen utvisar som medföjler och den löser ni direckt hit till Chicago
 
Numera sover jag gott,
ST