NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-10-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-10-07
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2009-08-12, 11:57
Tack Christer och Kjell för era svar då vet jag hur det förhöll sig. Med tanke på Abraham Gummesson kommer här en fråga om hans farfar Sven Abrahamsson. Jag har någonstans ifrån fått en uppgift om att denne Sven dog 1688 men jag tror inte det kan stämma. Jag har fått CD:n som rör Medelstads häradsrätt och hittade följande mål.
 
Tingdag:                       Ting:                          Mål nr:               Typ av mål:
1689-07-15                     ST                             (46)                  Ersättning
Joen Jonsson i Räntemåla hade instämt Sven Abrahamsson i Hjorthålan och hans son Gumme Svensson i Gökadal för en skuldfordran 20 Cr smt efter obligation som skall innestå i Gökadals gård, Sven Abrahamsson svarade genom sin fullmäktige Per Jonsson i Pinkaremåla inte det ringaste vara skyldig Joen Jonsson i Räntemåla, förevisande en tingsrättsdom av den 27 sept 1688
 
Tingdag:                       Ting:                          Mål nr:               Typ av mål:
1694-10-10                     ET                             (38)                  Arv
Gudmund Persson i gården Stockholm hade instämt Sven Abrahamsson i Hjorthålan som han fordrar efter själva barnabrevet från den 22 sept 1667 13 Cr smt, svaranden bemöter genom sin son Gumme Svensson i Gökadal och säger att modern behöll arvet till sina omyndiga barn vilket Gudmund Gudmundsson betygar de sedermera förstört.
 
Visserligen bemöter Sven stämningarna dels med sonen Gumme Svensson och dels en fullmäktig men visst borde han väl varit i livet vid dessa stämningar?