NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-29
Skrivet av: Rune Westin skrivet 2005-08-23, 17:06
Känner någon till
Louise och hennes dotter Olga Stafberg?
Min farfars far Mårten Olsson Westin skaffade sig tretton barn av vilka elva i ett andra äktenskap växte upp under vidriga förhållanden emedan fadern var sinnessjuk. Detta finns beskrivet i Borgsjöbygden för 2004.
Mårten hade en syster Christina (Stina eller Kiersti) Olsdotter född i Östby i Borgsjö 1821 01 29.
Var föremål i Peter Siljeruds och Karl-Ingvar Ångströms inlägg under Borgsjö den 30 och 31 jan 2000.
Hon gifte sig med storbonden Jonas Nilsson, som ägde Boda Gård i Torp.
De fick tre söner och en dotter, som tog namnet Westin.
Den äldste sonen Nils Olof övertog gården och byggde ut den men ägnade sig också åt omfattande affärer, bl a med specerier och manufakturer. För ändamålet byggde han ett påkostat affärshus i vilket eleganta seder utvecklades. I personalen ingick en husfröken Louise Stafberg. Hon blev med barn och krävde att Nils Olof skulle erkänna faderskapet. Detta var han till en början villig att göra men vägrade till slut. Det blev skandal i Torp där han var en aktad man. Han var medlem i Boda Brödraförsamling och hade uppoffrat mycket för skapandet av  Boda Kapell. Nils Olof ångrade så småningom sitt handlande mot Louise och ville erkänna faderskapet men modern tackade då nej och förklarade att Olga klarar sig bra med hennes namn. För Nils Olof gick snart affärerna dåligt. Det blev konkurs och andra tråkigheter 1885.
Jag har undrat mycket över hu det gick för Olga.
Har funnit att hon föddes i S:t Jacob i Stockholm 1880 06 24 (inga uppgifter om föräldrarna finns i födelseboken)
I 1890 års folkräkning finns Olga i Torpshammar.
I husförhörsländen har jag inte kunnat finna henne, vilket kan bero på att den varit dåligt fotograferad. Inte heller har jag kunnat finna vart modern tog vägen.
Kan någon hjälpa mig med detta problem?
Med vänlig hälsning
Rune Westin