NULL Skriv ut sidan - Timrå

Anbytarforum

Titel: Timrå
Skrivet av: Monica Myrvold skrivet 2014-01-01, 21:12
Min morfars mor hette Hulda Kristina Möller (född 1886-04-26) och hon utvandrade till USA från Alby i Borgsjö 1914-11-14 tillsammans med sina två döttrar. Kvar i Sverige lämnade hon sina tre oäkta söner:
 
Ernst Theodor 1905-01-24
Yngve Magnus Ossian 1907-12-28
Gustaf Bernhard 1909-06-25 (min morfar)
 
Jag har sett i HFL att den äldste sonen, Ernst Theodor, fick bo hos sina morföräldrar i Skönvik, Skyttberg i Timrå församling och att han senare emigrerade till Kanada. (Har även hittat hans dotter i Kanada som släktforskar, men hon kände inte till att hennes pappa hade syskon i Sverige och inte hade hennes pappa heller nånsin nämnt något om sin riktiga far). Yngve och Gustaf utackorderades och Gustaf hamnade hos lärarinnan Ulrika (Ulla) Bäckström i Ånge.
 
Jag träffade bara min morfar vid ett tillfälle (på 1990-talet strax före hans död) Då han var ganska märkt av ett hårt liv. Men han nämnde då att hans riktiga pappa troligen var Pelle på toppen.  
 
Är det någon som vet vem han kan ha syftat på? Till saken hör också att min morfar står som född i Borgsjö, men han finns aldrig med i Husförhörslängden från det året utan står skriven i Timrå (Skönvik, Skyttberg). 1912 flyttar han dock till Borgsjö (Alby).  
 
Intresserad av all information från någon som kan veta något om familjen Möller.