NULL Skriv ut sidan - Borgsjö

Anbytarforum

Titel: Borgsjö
Skrivet av: Torbjörn Jonsson skrivet 2016-01-03, 20:16
Tack Karl-Ivar!
 
Vad synd att det inte fanns någon ledtråd i Borgsjö.
Men du kan kanske svara på en annan fråga när det gäller Bjelkströmarna?
 
I ett sökregister via Borgsjö hembygdsgård finns det några Bjelkström nämnda:
- L A Bjelkström i Hallsta 1:6, 1:7, 2, som jag då kan identifiera till Lars August Herman Bjelkström 1876-1956. Han är en sonsonsonson till Anders Bjelkström 1769-1848 som jag nämnde i föregående post.
- G L Bjelkström i Östby 3:10, 1:1, = Gustaf Leonard Bjelkström 1872-1945. Han är också en sonsonsonson till Anders B 1769-1848, och kusin till L A Bjelkström.
- N O Bjelkström i Sillre 4:38, = Nils Olof Bjelkström 1884-1956, är 3-männing med de föregående två och är också en sonsonsonson till Anders B 1769-1848.
Men det står en notering vid N O Bjelkström att Bjelkström är en bondesläkt som omtalas i släkthandlingar ända från 1550-talet.
Menas det då att det fanns Bjelkströmare i Borgsjö långt tidigare?
 
Den äldsta Bjelkström jag har är Jonas Bjelkström 1730-1781 gm Susanna Beata Halling 1736-1784 fr Skön. Dom är föräldrar till alla Bjelkström som jag nämnde i föregående post. Som så ofta förr, så uppkommer namnet när Jonas flyttar från Bjällsta, Indal till Skön och sen till Torp. Namnet poppar upp igen några gånger i Indal, oftast med personer från Bjällsta, men dessa grenar verkar ha dött ut, så kvar blev en gigantisk släkt i Torp med förgreningar till främst Stöde, Borgsjö, Tuna, Attmar, men med ingen koppling till Bjällsta, Indal där namnet en gång kom till.
 
Det vore jätteintressant om det fanns äldre Bjelkström-grenar i Borgsjö innan Jonas Bjelkström. Kanske fanns det en koppling till Indal redan då?
 
Mvh /Torbjörn