NULL Skriv ut sidan - Mickel Johansson , f. ca. 1680, klokker i Karesuando

Anbytarforum

Titel: Mickel Johansson , f. ca. 1680, klokker i Karesuando
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2002-03-15, 23:34
Hej!
 
Till Kristian Fors:
 
Du har naturligtvis rätt i att släkten Aasa inte var samisk utan tornedalsk - jag förhastade mig i mitt inlägg.
- - -
Till Sture Torikka:
 
Du har rätt i att det inte är ställtutom tvivel att Nils Eriksson Kunnari var son till Erik Månsson Karesuando. Jag skulle egentligen haft med ett frågetecken framför hans namn, och därtill något förtydligande, men det blev av någon anledning inte så. Jag vill minnas, att det är Wahlberg som antar (dock, om jag inte missminner mig, med någon tvekan) att Nils Kunnari var son till Erik Månsson Karesuando.  
 
- - -
Till Andreas Snildal:
 
Jag postar mitt inlägg igen (eller delar av det), för att källorna skall framgå på enklaste sätt:
 
Mårten Eriksson Karesuando var nybyggare i Karesunado och avled 22/1 1750 Han skall ha varit född 1676 (Enontekis dödbok). År 1728 drabbades hans gård av vådeld, och samma år tvistade han med sina söner Måns och Mårten om arvet efter Mårten Erikssons sedan en tid avlidna hustru Malin Matsdotter (Dombok Enontekis tingslag 1728). År 1736 återkrävde samen Nils Andersson Piltto två kopparkittlar som han tio år tidigare lämnat i förvar hos Mårten. Mårten hävdade att han återlämnat den ena kitteln, och att han ansåg sig ha likviderat lånet av den andra genom att ge Nils Piltto efter dess åstundan på åtskillige tider, Miöhl, spanmål och annat som han kunnat behöva. Denna förklaring godtog Nils Piltto och parterna förlikades (Dombok Enontekis tingslag 1736). År 1741 tvistade han med Nils Nilsson Niva om uppförandet av en boskapsväg till betesmarkerna utanför Karesuando. Parterna förlikades utan rättens inblandning (Dombok Enontekis tingslag 1741).  
Mårten Eriksson Kareuando hade i två äktenskap, först med Malin Matsdotter (Dombok Enontekis tingslag 1728), sedan med Elin Jönsdotter (1690-1765) 12 barn. Av dessa bildade följande familj; Elin (1712-80)- gift med Mickel Johansson Närvä, Mårten (f. 1720), Johan (1726-92), och Nils (1729-71) (August Ljung; Karesuando familjeregister).  
 
Mårten Eriksson var son till Erik Månsson Karesuando. Denne övertog sin fars nybygge i Karesuando omkring 1695. Han skattade 1698 6 Rdr, och avled omkring 1730 (Skattelängder). Erik Månsson Karesuando låg i ständig fejd med sin styvmåg Nils Nilsson Niva. 1702 beslutade rätten, att om inte Erik och Nils slutade träta, skulle de få betala 5 Rdr till Enontekis kyrka. Vid samma ting dömdes Erik Månsson Karesuando att sitta en söndag i stocken utanför kyrkan för att under ett tumult ha dragit Nils Nilsson Niva i håret Även Nils blev satt i stocken, då han i samma slagsmål hade slagit kyrkvärden Mickel Persson Aasa (bror til Henrik Persson Aasa, Mickel Johanssons första svärfar)(Dombok Enontekis tingslag 1702).  
1707 dömdes Erik, jämte åtskilliga andra, för att ha kommit sent till kyrkan och försummat tingspredikan till 8 Dlr. smt. i böter (Dombok Enontekis tingslag 1707).  
Erik Månsson Karesuando var gift med Birgitta (Brita) Persdotter, som avled 1741(Enontekis dödbok).  De hade 11 barn. Av dessa uppnådde följande vuxen ålder (Jfr. August Ljungs familjregister för Karesuando. Jag har inte de exakta sidangivelserna, men om någon är intresserad kan jag kolla upp det):  
 
1. Måns Eriksson Maunu (1673-1753). Anlade Maunu by (Dombok Enontekis tingslag 1703).  
. Han var kyrkvärd (Dombok Enontekis tingslag 1711).  
, nämndeman(Dombok Enontekis tingslag 1720-39).  
, kronofogdde (Dombok Enontekis tingslag 1741).  
, länsman i Suondavaara (Skattelängder 1742-54) och förordnad att förrätta arvsskiften samt läsa upp kungliga resolutioner vid tinget (Dombok Enontekis tingslag 1739).  
 
2. Mårten - se ovan  
 
?3. Nils Eriksson Kunnari (1780-efter 1740). Anlade nybygget Kunnari vid Kunnarinkoski (Kunnarinpola). Innehade fiskerätten i Idijärvi efter sin svärfar Olof Tomasson Mämmi i Muonionniska (Dombok Enontekis tingslag 1713).  
 
4. Klemet Eriksson Karesuando (1685-1745). Nybyggare och landsköpman i Karesuando (Dombok Enontekis tingslag 1733, 1734). (han var min mf mm mm mm f)  
 
5. Anna Eriksdotter. Piga hos kaplanen Henrik Ganander i Enontekis 1737-39. Hon födde 1738 ett dödfött foster, och det befanns att hennes brorson Erik Klemetsson Karesuando var far till barnet. Märkligt nog undgick parterna att dömas för blodskam (incest). I stället dömdes de för enkelt hor (Dombok Enontekis tingslag 1739).
 
6. Erik Eriksson (1686-1740) (
 
Erik Månsson Karesuando var son till Måns Mårtensson Kokko-Karesuando. Måns var född i Juoksengi, och var husbonde på Kokko gård i Muonionniska 1651-69 (Mantalslängder för Övertorneå sn.), varefter han anlade nybygget Karesuando. Redan 1684 räknades han som den rikaste mannen i Lappland, vid denna tid ägde han 25 ? 30 kor, 40 får och 300 ? 400 renar (Mantalslängder för Övertorneå sn. 1684). Skalden Antti Keksi kallar honom i sitt kväde om vårfloden hyvä Maunu Marttinpoika, potentaatti Pohjanmaala - den gode Måns Mårtensson, potentat i Nordanlanden. Han var också länsman i Suondavaara under 1680-talet (Skattelängder), och trätte under sin länsmanstid om slåtterängar med kaplanen Olof Sirma, en träta som ofta synes ha lett till handgripligheter (Dombok för Enontekis tingslag 1681, 1682). han avled antagligen under 1690-talet. Hans hustrus namn är okänt, och han hade bara ett känt barn, nämligen den ovannämnde Erik Månsson Karesuando. (Se även Wahlberg, Erik 1988: Bondeskalden Antti Keksi, Tornedalica nr. 45, s. 118 f.)
 
Måns Mårtenssons släktförhållanden ser ut på följande sätt:  
 
far: Mårten Månsson Kuitu. Han var född i Juoksengi, men skrevs 1633 ut som soldat. För att undvika soldattjänst i 30-åriga kriget flydde han, som så många andra, till Lappland (Roterings- och utskrivningslängd 1638). 1650 återvände han till Juoksengi. Han var sedan husbonde på Kuitu gård där fram till 1671(Mantalslängder för Övertorneå sn.). Mårtens bror Per var 1634-60 husbonde på Hietala el Inga gård i Juoksengi (Mantalslängder för Övertorneå sn.).  
 
farfar: Måns Nilsson (död 1614/15). Han var 1595-1614 husbonde på sedermera Inga gård i Juoksengi (Mantalslängder för Övertorneå sn.), och birkarl (Birkarlslängd 1600).  
farmor: Inga. Hon förestod gården efter makens död och fram till 1630 (Mantalslängder för Övertorneå sn 1615-30). Gården Inga i Juoksengi har fått sitt namn efter henne.  
 
farfarsfar: Nils Jonsson (död 1584/85). Var 1581-84 husbonde på Toolainen gård i Juoksengi (Mantalslängder för Övertorneå sn.). Gift senast 1571 (Mantalslängder för Övertorneå sn.) med:  
farfarsmor: N.N. Månsdotter Toolainen. Hon gifte, efter sin förste makes död, om sig med makens bror Henrik Jönsson, som var husbonde på Toolainen gård 1585-94 (Mantalslängder för Övertorneå sn.), och före år 1590 hade övertagit sin avlidne svärfars birkarlsrättigheter (Birkarlslängd 1590).  
 
farfars morfar: Måns Henriksson Toolainen (död före 1590). Birkarl (Birkarlslängd 1553) och husbonde på Toolainen gård i Juoksengi. Han bötade 1549 6 mark för hor med sin lapska frilla. 1553 uppbar han skatten i Kvenangen tillsammans med Olof Persson (Ruomi) och Olof Andersson (Knuuti). De nu levande grenarna av släkten Toolainen härstammar från Måns bror Nils Henriksson Toolainen (Wahlberg, Erik 1962: Birkarlar och birkarlssläkter i Tornedalen ur Tornedalen årgång 1, Uppsala).
 
MVH
 
Erik Kuoksu