NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2012
Skrivet av: Leif Boström skrivet 2012-03-17, 08:47
Constantinus har tagit fram bra argument för att Jakob Jakobsson var son till Jakob Andersson i Granbyn. Jag ser det som mycket troligt. Det blir svårare att få fram troliga föräldrar till Jakob Jakobssons hustru Maria, eftersom hennes patronymikon inte är känt. Om jag har förstått Constantinus rätt tror han att hon bör komma från Umbyn och helst från Nils Anderssons släkt. Jag tror också att det troligaste är att hon var same. En möjlighet är väl att hon var dotter till Nils Andersson och Kerstin Mårtensdotter. Enligt domboksnotisen 1697-01-07 hade hon fyra söner och två döttrar. Jag har från diskussionen ovan antecknat barnen Anders, Mårten, Nils och Kerstin. Har jag missat någon? Då skulle väl Maria vara en möjlig dotter?
 
Jag har svårt att släppa tankarna på varifrån namnet Israel kom på Israel Jakobsson döpt 1727-03-25 i Lycksele och på Israel Larsson döpt 1756-06-18 i Lycksele.
 
Tack, Stig-Lennart, för uppgifterna om dopvittnena till Anna Andersdotter. Då kan jag avskriva släktskap med borgarsläkten Wenman.
 
Jag har för länge sedan läst en artikel om den bundna namngivningen som användes på den här tiden. Enligt den fick barn endast namn från sina egna anor, aldrig från föräldrarnas syskon, än mindre från föräldrarnas syskons barn (d v s barnens kusiner). Undantaget var att en omgift förälder kunde ge ett barn i andra äktenskapet namn efter sin tidigare avlidne make. Det verkar stämma i de flesta fall. Jag har även märkt att barn kan få namn efter sin förälders styvförälder och styvförälderns anor.  
 
Det förekom naturligtvis även att barn fick namn som inte tidigare funnits i släkten, men oftast var det i familjer med många barn där de namn som ”måste” användas redan var tagna. Några namn verkar vara modenamn. Ett exempel är namnet Natanael som dyker upp på barn i Umeå socken på 1720-talet och som jag inte har sett användas tidigare. Det verkar börja användas i flera olika familjer som inte är besläktade och även på barn innan de namn som borde användas var slut. Israel var kanske också något av ett modenamn.
 
Om namnet Israel finns i släkten och kommer från Jakob Jakobssons hustru Malin Persdotters anor, så finns väl samma kandidater som jag tidigare skrivit om. Namnet fanns även i Anundsjö, Arnäs och Sidensjö. I Nordmaling fanns en båtsman Israel Nording, men han verkar vara för ung. Om namngivningsprincipen enligt ovan stämmer kan Israel Larsson född i Siksele även ha någon Israel bland anorna. Kanske bland Malin Olofsdotters i Kussjö anor. Även Israel Nilsson född i Kussjö kan ha någon Israel bland anorna. Om Jon Larsson Strandman var same, så är det inte troligt att det finns någon Israel bland hans anor.